Rätt driftpartner berikar både affären och hyresgästrelationen

Skandia Fastigheter tillhör Sveriges största fastighetsägare. I Storstockholm anlitar man Einar Mattsson för fastighetsdriften i större delen av bostadsbeståndet. Möt Fredrik Brorsson, marknadsområdeschef hos Skandia Fastigheter.

Einar Mattsson har mer än 85 års erfarenhet av att bygga, äga och förvalta fastigheter. Förståelsen för affären och kunskapen om hur man optimerar driftnettot och förbättrar totalavkastningen på sikt kommer även de externa förvaltningskunderna till del. Einar Mattsson erbjuder antingen totalförvaltning eller anpassade lösningar med utgångspunkt från fastighetsdrift, administrativ förvaltning och ekonomisk förvaltning. Sedan snart tio år finns Skandia Fastigheter på den fina kundlistan.

Fokus på affären
Skandia fastigheter tillhör landets största privata fastighetsägare. Beståndet är koncentrerat till de tre storstadsregionerna och uppgår till 124 fastigheter som samlar kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter. Där finns finns Fredrik Brorsson, marknadsområdeschef med inriktning på bostäder, med ansvar för bestånden i Stockholm och Uppsala. Till skillnad från övriga fastighetssegment i bolaget har man på bostadssidan valt att till hundra procent lägga ut fastighetsdriften på externa parter.

– Våra bostadsfastigheter är utspridda på många olika platser och vi vill lägga kraft på rätt saker. Att handla upp fastighetsdriften externt passar vår affärsmodell, så vi kan fokusera på affären och att utveckla områdena, medan leverantörer som Einar Mattsson säkrar basleveransen, förklarar Fredrik Brorsson.

Den lokala förankringen viktig
I Stockholm erbjuder Skandia Fastigheter cirka 3 000 lägenheter, varav ungefär 2 300 ingår i Einar Mattssons driftsuppdrag. I uppdraget ingår den löpande skötseln av hus och områden, inklusive ronderingar, felavhjälpning och därmed allt som rör fastighetsteknik. Felanmälningar kommer till Einar Mattssons drifttekniker via ett servicecenter som betjänar Skandia Fastigheter.

– Vi valde Einar Mattsson för att vi visste att de är bra på drift och att de är lokala i Stockholm. Det gör att vi inte blir en kund i mängden och vi har tänkt på motsvarande sätt även i Göteborg. Från 2011 och några år framåt handlade vi upp ny drift i Stockholm och Einar Mattsson visade att de kunde leverera tjänsten som efterfrågades även i större skala, berättar Fredrik.

Lyhördhet är centralt
Att relationen präglas av lyhördhet är centralt för Fredrik:

– Vi är noga med vår drift och Einar Mattsson har hållit en jämn och bra leverans över tid. De är lyhörda och ser till att fullföja avtal och uppfylla den förväntan som finns. Dessutom är de bra på att bemöta hyresgästerna. Om inte personkemin fungerar där, så blir driften lidande, menar Fredrik.

Lärdomar av pandemin
Pandemiåret bjöd på tunga insikter om krishantering, men det fanns även rum för positiva upplevelser.
– Den plötsliga hjälpsamheten överraskade oss alla – att människor erbjöd varandra, framförallt äldre, att hjälpa till med saker som att handla mat och att gå ärenden. Men det finns lärdomar att göra också. Den första jag tänker på är att ha backupplaner och en förvaltning som är ännu mer anpassningsbar i händelse av kris. Här tycker jag Einar Mattsson gjorde det bra med sitt corona-team. Min andra insikt är vikten av att vara tydlig i all information och att det finns en mottagarkanal som har kapaciteten och lugnet att hantera alla typer av frågor från oroliga hyresgäster. Jag hamnade själv i en storm av oroliga samtal och e-post som det var nödvändigt att hantera, fastän det blev tufft i längden. Det finns alltid ljus längre fram i tunneln och vi får nog inse att det tar tid att komma dit, avslutar Fredrik Brorsson.

”Vi arbetar med utemiljöer som lockar till utevistelse och samvaro” — fredagsporträttet med Johanna Karlsson26.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Den välutbildade chefen för koncernens utemiljö-avdelning, Johanna Karlsson, berättar här om hur teamet jobbar, hur en bra utemiljö påverkar oss som människor och vilka som inspirerar henne. Lärandet upphör aldrig inom teamet och nya metoder testas i fastighetsbeståndets rabatter och trädgårdar. Här får vi en inblick i hur det tänks, planeras och utförs. Vi får också veta vem som får Johanna att gapskratta.

”När alla bidrar tillsammans, då blir det roligare och mer meningsfullt att jobba” — fredagsporträttet med Martijn Roobol19.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Utveckling, Dalarna, konst, holländska pannkakor, odling och trummor, vem förenar dessa? Jo, Martijn Roobol, en av Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings gruppchefer på den administrativa förvaltningen. Denne lugne, behaglige och humoristiske man driver på utvecklingen tillsammans med sitt team. Lär känna Excel-älskaren som har ett annat sätt att avsluta veckan på än många av oss andra.

”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell12.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Han har varit betongarbetare, armerare, plattsättare, VVS-tekniker och nu är han fastighetstekniker. Den mångårige medarbetaren Göran Jalmell har många kompetenser. Inte undra på att han hamnade i Einar Mattsson-koncernen. Göran trivs i koncernen och alla trivs med Göran. Hyresgästerna ger honom full pott i alla kundundersökningar, år efter år. Här får vi reda på vad den mysige och alltid leende medarbetaren har för intressen, tips och kloka råd. Vi får också veta vem den där farbrorn som plötsligt dök upp i badrumsrenoveringen var.