Rätt ingångslön viktig för framtiden

Lönen i starten på karriären kan vara avgörande för den framtida löneutvecklingen. För att akademiker ska hamna rätt från början presenterar Akavia årets rekommenderade ingångslöner.

"Den som kommer in för lågt i början har svårt att ta igen det", säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia

I dagarna publicerade Akavia sin färska lönestatistik för 2020 som bygger på en löneenkät med svar från över 46 000 medlemmar. Tanken är att statistiken ska användas som stöd för medlemmarna vid löneförhandlingar med arbetsgivaren. Som ett komplement har förbundet nu tagit fram rekommenderade ingångslöner.

– För den som är ny på arbetsmarknaden kan det vara svårt att veta vilken lön hen ska begära. För att ge extra stöd och vägledning har vi tagit fram generella rekommendationer för våra professioner, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Den rekommenderade ingångslönen för förbundets sex professioner hamnar i snitt på 32 500 kronor. It-akademiker hamnar högst och kommunikatörer lägst. Patrik Nilsson betonar att det handlar om just generella rekommendationer och att lön påverkas av en mängd faktorer. Exempel är bransch, arbetsuppgifter och region.

Varje förhandlingssituation är individuell. Därför är det extra viktigt att kontakta sin fackliga rådgivare innan man skriver på.

– Att ta råd kan ge stor utväxling i framtiden. Erfarenheten visar att den som kommer in för lågt i början har svårt att ta igen det, säger Patrik Nilsson.

Rekommenderade ingångslöner för 2021

It-akademiker 34 400
Samhällsvetare 33 400
Ekonom 32 900
Personalvetare  32 800
Jurist 32 400
Kommunikatör 29 300

Beräkningen av ingångslönerna bygger på Akavias färska lönestatistik och formeln 75e percentilen + förväntad inflation 2021, avrundad till närmaste övre hundratal. Valet av 75e percentilen är tänkt att lämna utrymme för prutning. Ingångslönen inkluderar eventuella rörliga delar.

Råd: Vägen till rätt ingångslön

1. Se till att komma väl förberedd till lönesamtalet så att du kan förhandla om dina villkor. Ta hjälp av lönestatistik så att du hamnar på rätt nivå från början. Det kan annars vara svårt att ta igen senare.
  2. När du förhandlar om din lön vid en nyanställning kan du ta upp förmåner som t.ex. rätten till tjänstepension, gruppförsäkring och rätten till årlig lönerevision. Allt detta kan du vara säker på om arbetsgivaren har kollektivavtal. Saknas kollektivavtal behöver ditt anställningsavtal eventuellt kompensera för det.
  3. Kontakta alltid din facklig rådgivare innan du skriver på ett anställningsavtal.