Byggnads

Rättelse: Byggnads får miljonskadestånd: "Fuskarna måste avslöjas och straffas"

Arbetsdomstolen har gett Byggnads rätt mot det slovakiska företaget KS Building. Enligt domstolen har bolaget ”brutit mot byggavtalet genom att i stor utsträckning och under lång tid ta ut för mycket i arbetstid och låta arbetstagarna arbeta på enligt avtalet otillåtna tider”.
Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads

Det slovakiska bolaget KS Building har under 2018-2019 arbetat med byggnadsställningar vid uppförandet av en ny pappersmaskin vid Billerud Korsnäs pappersbruk i Grums. Företaget har systematiskt fuskat med övertid samt struntat i att betala ut såväl lön, övertidsersättning, helgersättning, traktamente och arbetstidsförkortning till sina anställda. Nu döms bolaget att betala 4 miljoner kronor i skadestånd.

- Återigen har det visat sig hur rutten byggbranschen är. Jag är verkligen nöjd att Arbetsdomstolen så tydligt visar allvaret i situationen. Fuskarna måste avslöjas och straffas, det är viktig för arbetarnas trygghet och säkerhet men också för hela branschens trovärdighet, säger Torbjörn Hagelin, Byggnads avtalssekreterare.

Bolaget ska även ersätta förbundet för rättegångskostnaderna.

Domen vinner laga kraft inom en månad.

**I en tidigare version av det här pressmeddelandet angavs bolaget MK Scaffolding. Det är en annan underentreprenör som verkat vid byggnationen av pappersmaskinen och som Byggnads driver en oavslutad process mot i Arbetsdomstolen. Rätt bolag i det här ärendet är KS Building.**

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads