Rättelse: ”Inga hyresgäster ska sägas upp på grund av Corona-krisen”

Kommunernas socialtjänster bör kunna ge försörjningsstöd till hyresgäster som fått betalningssvårigheter i samband med Corona-krisen. Det anser Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta, och föreslår därtill insatser av branschen själv.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

Corona-pandemin innebär hårda påfrestningar på såväl sjukvård och omsorg som samhällsekonomin. När tusentals människor permitteras från sina jobb, och restauranger, kulturinstitutioner och tjänsteföretag tvingas stänga eller hålla igen verksamheten, riskerar privatekonomin att inte räcka till. Det kan i sin tur leda till svårigheter att betala hyran för vissa hyresgäster.

-        Som branschorganisation för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag, är vår grundläggande inställning att inga hyresgäster ska behöva sägas upp med anledning av corona-pandemin. Det är kommunernas socialtjänster som ansvarar för att enskilda får den hjälp de behöver, till exempel genom försörjningsstöd, för att kunna betala hyran, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Staten har beslutat om stöd för att upprätthålla hushållens inkomster, men Anders Nordstrand slår fast att den extraordinära situationen kan innebära att någon form av riktat statligt stöd behöver införas, till exempel i form av ett tillfälligt bostadsbidrag.

-        Det alla fastighetsägare kan göra i detta svåra läge är att se över vilka insatser som kan göras för att hjälpa hyresgäster klara sig igenom krisen. De allmännyttiga bostadsbolagen har redan idag ett nära samarbete med socialtjänsten och nu är det viktigt att samarbetet fördjupas för att hjälpa de hyresgäster som kan få svårigheter att betala hyran. Till exempel kan bolagen avvakta så långt det är möjligt med att driva hyreskrav till inkasso, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Tusentals nya sommarjobb i Allmännyttan under krisen24.6.2020 11:56:18 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedlingen meddelar att antalet anmälda sommarjobb till platsbanken nära halverats under 2020 jämfört med 2019. Coronakrisen har gjort att många branscher och delar av välfärdssektorn inte har möjlighet att erbjuda lika många sommarjobb i år. Men hos de allmännyttiga bostadsbolagen är läget annorlunda. Runt om i landet satsar många bostadsbolag på att öka mängden sommaruppdrag ordentligt, med tusentals fler sommarjobb som erbjuds ungdomar.

Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande1.6.2020 10:27:24 CESTPressmeddelande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.