Rättelse: Nu våras det för tjällossning i Jämtland
Tjäle är när marken eller vägen fryser till is. Is tar mer plats än vatten, vilket gör att vägen expanderar och lyfts när den fryser. Under våren tinar vägarna och då sker tjällossningen.
Vägar är särskilt utsatta för tjäle eftersom den isolerande snön plogas bort. Hur mycket tjälen lyfter vägen beror på flera faktorer: hur mycket det har regnat på östen, hur kallt det är och hur länge det har varit kallt, hur mycket det har snöat och hur snabbt temperaturen stiger på våren.
Vägarna i Jämtland
– Tjällossning är något som drabbar de flesta vägar mer eller mindre, men det blir mer omfattande påverkan när vi har många vägar som är gamla, säger Karin Netterman, projektledare på Trafikverket.
I flera år har pengarna som avsatts för underhåll av vägarna inte räckt till. Trafikverket prioriterar de vägar som flest människor åker på eller som har störst betydelse för näringslivet över hela landet. Det innebär att alla vägar inte får de insatser de är i behov av. Det märks tydligast på de mer lågtrafikerade delarna av vägnätet.
– Vi trafikanter får räkna med att komforten längs vägarna kommer att bli sämre. Vi måste tänka på att anpassa hastigheten efter vägens standard. Det viktigaste är säkerheten, och där har även trafikanterna en mycket viktig roll, säger Karin Netterman.
Varför drabbas vissa vägar mer än andra av tjälskador?
Hur tjälen uppträder i en väg beror bland annat på vilken typ av material som finns i vägkroppen. Längs det större vägnätet finns vägar med anpassat material i den byggda vägkroppen. Dessa får oftast ett jämnt tjällyft.
Det mindre vägnätet består till största delen av gamla vägar som inte har en byggd vägkropp. När vägen en gång i tiden utformades användes det material som fanns tillgängligt på platsen. Det gör att en sträcka kan vara mer tjälkänsligt än en annan sträcka med ett annat material.
Aktuell information om tjälskadade vägar och nedsatt bärighet
– Under den värsta tjällossningsperioden kan det även bli nödvändigt att tillfälligt sätta ner vägarnas bärighet. Det innebär att högsta tillåtna bruttovikt/axelvikt för fordon begränsas till 12 ton alternativt 4 ton för trafiksäkerheten och för att skona vägen, säger Karin Netterman.
På Trafikverkets webbplats finns under Trafikinformation väg en karta som visar vilka vägar som har bärighetsnedsättningar på grund av tjälskador och tjällossning.
Trafikfarliga skador åtgärdas snarast möjligt
Det statliga vägnätet inspekteras regelbundet, från tre gånger per vecka för de största vägarna till en gång var 14:e dag för de minsta. När Trafikverket får kännedom om trafikfarliga brister varnas trafikanterna och så snabbt som möjligt lagas hål, spår och sprickor.
Förebyggande arbete
Trafikverket förebygger och åtgärdar partier där det finns risk för tjälskador. Genom att hålla vägarna fria från sprickor och hål minskas inträngningen av vatten. På sommaren avvattnas och tjälsäkras vägar genom dikning och åtgärder på vägtrummor.
Kontakter
Karin Netterman, projektledare Underhåll väg, Trafikverket, 010-123 93 36
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder
Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Nu möts Centralen och Kvarnberget inom projekt Västlänken22.3.2024 09:22:45 CET | Pressmeddelande
I början av veckan drog projekt Västlänken upp de spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. Detta innebär en milstolpe som för projektet närmare öppnandet av station Centralen som säckstation 2026.
Pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central21.3.2024 14:00:00 CET | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Trafikverket rustar upp järnvägen i västra Sverige under påsken19.3.2024 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket arbetar i flera järnvägsspår i västra Sverige under påsken. Arbetena kommer på sikt att ge positiva effekter längs hela sträckor i järnvägssystemet och utförs med syfte att skapa plats för fler tåg och därmed fler resor.
Persontrafik på Malmbanan från 18 juni18.3.2024 12:59:55 CET | Pressmeddelande
Trafikverket beslutade idag att öppna den urspårningsdrabbade sträckan vid Vassijaure på Malmbanan för persontrafik tidigast 18 juni. Detta förutsatt att spåret slutjusterats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum