Rättvist byggande expanderar nationellt

Den organiserade brottsligheten i byggbranschen står idag högt på varje beslutsfattares agenda. Alla parter i branschen har ett ansvar. Rättvist byggande, byggherrarnas bidrag för sund konkurrens och brottsfria byggen, har nu expanderat. Flera byggherrar och fastighetsägare från hela landet har nu tagit ställning och anslutit sig som medlemmar och implementerar arbetsmodellen.
Vid kontrollerna, som Rättvist byggande genomför, upptäcks brister på i stort sett alla byggarbetsplatser. Fotograf: Bengt Alm

– Det är glädjande att vi blir fler som driver på för sund konkurrens och för att få bort oseriösa företag från våra byggen. Ju fler vi är tillsammans i den här frågan, desto bättre och starkare blir vi, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder.

Vi agerar här och nu

Flera initiativ kring åtgärder mot arbetslivskriminalitet och fusk i byggbranschen har tagits från regering, finansiärer och branschorganisationer de senaste åren, vilket är mycket positivt, men få av dem handlar om att lösa problemen under rådande omständigheter. På Rättvist byggande har man, genom sitt operativa arbete, kommit till insikt om att det inte finns tid att vänta på bättre förutsättningar, utan behöver agera nu så långt det går med de verktyg som finns att tillgå idag. Det proaktiva och strukturella arbetet har också gjort att intresset för föreningen har spridit sig över landet då man, genom de medlemmar som redan implementerat arbetsmodellen, har sett att det ger resultat.

– Vi är en icke vinstdrivande förening, som stödjer och driver medlemmarnas intressen. Vi arbetar operativt för våra medlemmar och blir deras expertis som hanterar granskning av företag innan de tillåts bygga och följer även upp att det bara är godkända företag som finns på våra byggen. Jag hoppas att våra medlemmar ser oss som ett effektivt och kraftfullt verktyg för att åstadkomma sund konkurrens och hålla oseriösa företag borta från branschen, säger Morgan Jansson, verkställande chef Rättvist byggande.

Fler byggherrar har nu tagit ställning

Just nu pågår implementeringen av arbetsmodellen för fullt hos de åtta nya företag som gick med i föreningen i januari i år. Den 21 mars genomfördes föreningens första stämma, där också flera nya medlemmar valdes in i styrelsen.

– För Byggherrarna är Rättvist byggande ett vasst verktyg för våra mest ambitiösa medlemmar att motverka arbetslivskriminalitet på sina byggen. Vi har nu ett bra verktyg som passar våra medlemmar eftersom Rättvist byggande är en byggherremodell, säger Tommy Lenberg, vd, Byggherrarna

Då ett flertal andra offentliga byggherrar och privata fastighetsägare redan har meddelat intresse för ett medlemskap, ser det ut att bli en fortsatt stark tillväxt under 2022. Alla långsiktiga byggherrar är välkomna att ansöka om medlemskap, både privata som offentliga. Föreningen består i dagsläget av följande medlemmar:

AB Familjebostäder

Lejonfastigheter AB

AB Stockholmshem

Micasa Fastigheter i Stockholm AB

AB Svenska Bostäder

MKB Fastighets AB

Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB

Byggherrarna

Sollentunahem AB

Fastighets AB Förvaltaren

Telge Inköp AB

Huge bostäder AB

Tornberget Fastighetsförvaltning AB

MER INFORMATION

Läs mer på www.rattvistbyggande.se eller kontakta oss på info@rattvistbyggande.se för mer information.

Morgan Jansson, Verkställande chef i föreningen Rättvist byggande

E-post: morgan.jansson@rattvistbyggande.se