RÅVAROR kollektion, basingrediensen för ett enkelt liv hemma.

Förändring är konstant, och just nu märks det tydligare än någonsin. RÅVAROR är IKEA kollektionen som kombinerar kvalitetsingredienser som trä, stål, denim och ull i högkvalitativa, multifunktionella möbler som gör det möjligt att skapa dig ett hem även på det minsta utrymme. Det gäller både där du bor idag men även senare i livet.

Ju mer tid vi tillbringar hemma, desto viktigare blir flexibilitet och multifunktion. Det betyder färre möbler men med mer funktion.

- Om du ofta flyttar runt saker för att få utrymme för yoga, arbeta hemifrån, en middag med många, eller färre gäster så är detta för dig. Möbler som är flexibla, kan omvandlas och är lätta att flytta omkring är nödvändigt för att få ett vardagsliv som funkar, säger Viveca Olsson, Product & Design leader på IKEA of Sweden.

Utformad för att passa, gjord för att flyttas

Eftersom RÅVAROR kollektion är designad med den enkelhet, funktion och flexibilitet som definierar skandinavisk design ger den dig frihet att bo varsomhelst, spontant möblera om, flytta när du vill.

I RÅVAROR har alla produkter flera funktioner. En förvaringslåda på hjul är också ett soffbord. Matbordet är tillsammans med brickan ett skrivbord att stå upp vid.

- Enkla lösningar gör att vardagslivet blir enklare. En soffa som man kan sitta, sova, vila och umgås i är precis vad du behöver när ditt kök och vardagsrum är samma plats, säger Eva Lilja Löwenhielm, designer och designchef på IKEA of Sweden.

Designers:

Eva Lilja Löwenhielm, Designer

Ola Wihlborg, Designer

Mikael Axelsson, Designer

Viveca Olsson, Product & Design leader

Säljstart på IKEA.se och i alla varuhus i september 2020

Ladda ner högupplösta bilder: Bildbanken

Läs mer om RÅVAROR: Pressmaterial (Pdf)

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.