RBU och Minnesota gör tyst podd

Minnesota - part of Moment Group. Det senaste året har debatten om LSS tagit stor plats i media. Många har förlorat sin personliga assistans och bara 1 av 10 som ansöker om assistans för första gången får den beviljad. För att uppmärksamma det har Minnesota och RBU producerat podden 11 000 röster där RBU:s medlemmar öppenhjärtigt berättar om sina liv.

I sju poddavsnitt pratar RBU:s medlemmar bland annat om när orken tryter, hur skolan fungerar och om syskonrelationer. Här finns också Sveriges första tysta podd-avsnitt: ”Vad händer när assistansen försvinner?” - Vi gör ett tyst avsnitt för att visa på dramatiken när assistansen försvinner. Det blir helt enkelt inte möjligt att göra någonting. Därför känns det väldigt värdefullt att kunna bidra med de resurser vi på Minnesota har i kampen för att alla barn ska få maxa livet, säger Nathalie Amelander projektledare på Minnesota.

RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) kämpar för ett rättvist samhälle där varje barn, även med funktionsnedsättning, ska kunna uppnå sin fulla potential.

Podden är en del av kampanjen med samma namn, ”11 000 röster”, som syftar till att uppmärksamma de familjer som har barn med funktionsnedsättning.

- Vi vill även nå de föräldrar och anhöriga som kanske inte har någon att vända sig till idag. Det finns ett stort behov av socialt nätverk, kunskap och att tillsammans med andra arbeta för förändring och där fyller RBU en viktig funktion, säger Henrik Petrén, Generalsekreterare på RBU.

Brand Engagement byrån Minnesota har jobbat pro-bono för RBU sedan 2015. Acast har valt att publicera samtliga avsnitt kostnads- och reklamfritt. Lyssna här: www.acast.com/rbu.

Arbetsgrupp Minnesota:
Nathalie Amelander – Projektledare
Johan Lundin - Copy
Jannice Andersson – AD
Sofia Thomasson - Planner

Kontakt: Henrik Petrén, RBU:henrik.petren@rbu.se eller 070-8897544
Nathalie Amelander, Minnesota nathalie.amelander@minnesota.se eller 070-8634571

Minnesota Communication grundades 2001 och är Sveriges enda Brand Engagement byrå. Idag har byrån 27 medarbetare och 2017 omsatte Minnesota 90 miljoner kronor. Minnesota har de senaste åren vunnit Gyllene Hjulet fyra gånger tillsammans med Atea, Fastighetsbyrån och Skandia. ATG, HP, KTH, SEB och Försvarsmakten är några andra av de kunder Minnesota har fått förtroendet att samarbeta med. Minnesota ägs av Moment Group. Mer information finns på www.minnesota.se.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

Nu avslöjas de välkända ansiktena i ensemblen för Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats”22.5.2018 13:20Pressmeddelande

Den 20 september har Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats” premiär på Cirkus i Stockholm. Vi kan nu avslöja vilka sju personer som kommer att skapa magi tillsammans med Peter i ”cirkusmanegen” i höst. Peter har själv valt ut sin drömcast som kommer att komplettera honom i denna popteater. Det är en mångfacetterad ensemble med sju färgstarka artister där alla har något unikt att tillföra showen. Låt oss presentera Marianne Mörck, Jens Hultén, Elin König Andersson, Gunilla Backman, Frida Öhrn, Karl Noremo och Daniel Mauricio.

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.