RBU och Minnesota gör tyst podd

Minnesota - part of Moment Group. Det senaste året har debatten om LSS tagit stor plats i media. Många har förlorat sin personliga assistans och bara 1 av 10 som ansöker om assistans för första gången får den beviljad. För att uppmärksamma det har Minnesota och RBU producerat podden 11 000 röster där RBU:s medlemmar öppenhjärtigt berättar om sina liv.

I sju poddavsnitt pratar RBU:s medlemmar bland annat om när orken tryter, hur skolan fungerar och om syskonrelationer. Här finns också Sveriges första tysta podd-avsnitt: ”Vad händer när assistansen försvinner?” - Vi gör ett tyst avsnitt för att visa på dramatiken när assistansen försvinner. Det blir helt enkelt inte möjligt att göra någonting. Därför känns det väldigt värdefullt att kunna bidra med de resurser vi på Minnesota har i kampen för att alla barn ska få maxa livet, säger Nathalie Amelander projektledare på Minnesota.

RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) kämpar för ett rättvist samhälle där varje barn, även med funktionsnedsättning, ska kunna uppnå sin fulla potential.

Podden är en del av kampanjen med samma namn, ”11 000 röster”, som syftar till att uppmärksamma de familjer som har barn med funktionsnedsättning.

- Vi vill även nå de föräldrar och anhöriga som kanske inte har någon att vända sig till idag. Det finns ett stort behov av socialt nätverk, kunskap och att tillsammans med andra arbeta för förändring och där fyller RBU en viktig funktion, säger Henrik Petrén, Generalsekreterare på RBU.

Brand Engagement byrån Minnesota har jobbat pro-bono för RBU sedan 2015. Acast har valt att publicera samtliga avsnitt kostnads- och reklamfritt. Lyssna här: www.acast.com/rbu.

Arbetsgrupp Minnesota:
Nathalie Amelander – Projektledare
Johan Lundin - Copy
Jannice Andersson – AD
Sofia Thomasson - Planner

Kontakt: Henrik Petrén, RBU:henrik.petren@rbu.se eller 070-8897544
Nathalie Amelander, Minnesota nathalie.amelander@minnesota.se eller 070-8634571

Minnesota Communication grundades 2001 och är Sveriges enda Brand Engagement byrå. Idag har byrån 27 medarbetare och 2017 omsatte Minnesota 90 miljoner kronor. Minnesota har de senaste åren vunnit Gyllene Hjulet fyra gånger tillsammans med Atea, Fastighetsbyrån och Skandia. ATG, HP, KTH, SEB och Försvarsmakten är några andra av de kunder Minnesota har fått förtroendet att samarbeta med. Minnesota ägs av Moment Group. Mer information finns på www.minnesota.se.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.