Redan fler än 10 000 förbokningar för Volkswagens nya elbil ID.3

Igår öppnade Volkswagen förbokningen i Europa för den första modellen i den nya helt eldrivna ID.-familjen: ID.3. Kundernas intresse för den välutrustade specialversionen ID.3 1ST, som är begränsad till 30 000 bilar, överstiger förväntningarna betydligt.
Första medlemmen i ID.-familjen får namnet ID.3.

Även i Sverige är det mycket starkt intresse från första dagen.
− Vi är överväldigade! Sverige är ett av de länder i Europa där intresset är allra störst, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den stora anstormningen av potentiella kunder har stundtals orsakat tekniska problem då IT-systemen inte kan hantera det stora antalet personer som använder systemet samtidigt. Detta har lett till långa väntetider och avbrott i registreringsprocessen på vissa marknader, däribland Sverige. Volkswagen arbetar hårt för att eliminera avbrotten. Trots de tekniska problemen mottogs fler än 10 000 förbokningar över hela Europa under de första 24 timmarna.

Svenska kunder kan fortsätta att registrera sig för en tidig produktionsplats för ID.3, genom att betala en handpenning på 10 000 kronor. Det sker online på:

Produktionsstarten av ID.3 1ST planeras till slutet av 2019 och de första bilarna kommer att levereras till kunder i mitten av 2020.

Se film från gårdagens pressevent i Berlin här nedan.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Pressevent 8 maj i BerlinFler videor

Första medlemmen i ID.-familjen får namnet ID.3.
Specialversionen ID.3 1ST har en begränsad upplaga på 30 000 bilar.
ID.3 kommer med räckvidder på 330 km upp till 550 km, enligt körcykeln WLTP.
ID.3 1ST presenterades under ett event i Berlin.