Redovisningsbranschen har nöjdast företagskunder 2021

Under hösten 2021 genomförde Svenskt Kvalitetsindex, SKI, en branschstudie avseende leverantörer av redovisningstjänster. SKI presenterar i sin årliga rapport Sverigekollen, kundnöjdhetsindex bransch för bransch. Även denna gång utnämns redovisningsbranschen som branschen med nöjdast företagskunder 2021.

– Mycket glädjande siffror som visar att vi gör det mesta rätt i vår bransch. Analysen av studien tydliggör att kundföretagen ser sin redovisningsbyrå mer som en viktig partner än leverantör och att Auktoriserade konsulter bidrar stort till att lyfta kundnöjdheten. Att redovisningen blir rätt från början och att hjälpa företagen med viktig rådgivning skapar kundnytta säger Roland Sigbladh, förbundsdirektör hos Srf konsulterna, branschorganisationen för redovisnings- och lönekonsulter.

Redovisningsbranschen toppar med ett index på 76,1 av 100 möjliga jämfört med branscher som bank, revision, försäkring, bemanning, telekom, fastighetslån med flera. Bransch Fastighetslån är den aktör som ligger närmast redovisningsbranschen med sina 72,5 i kundnöjdhetsindex. På privatkundsidan hamnar tandvården i topp.

– Under pandemiåret 2021 ser vi att många branscher haft utmaningar i att leverera utifrån kundernas krav och förväntningar. Ett index som ligger över 75 tyder därför på en mycket stark kundrelation och det är bara två branscher som ligger på den nivån. En av de branscherna är Redovisningsbranschen som möter kundernas behov mycket bra, vilket vi såg redan i den första studien, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

– Som branschorganisation är vi oerhört stolta över detta kvitto på mycket nöjda kunder, men det är de verksamma i branschen som står bakom detta fina resultat. Jag vill därför rikta strålkastarna och ett stort grattis till våra verksamma på redovisningsbyråer i hela landet. Ni gör ett fantastiskt jobb i det svenska näringslivet, avslutar Roland Sigbladh.

Mer om SKI-studien >>

Ta del av resultatet i Sverigekollen >>