Refinansiering blir allt vanligare i Norge

Såhär på vårkanten brukar det bli dags att göra en rensning av ekonomin. I vårt grannland Norge använder sig allt fler norrmän av refinansiering för att rensa upp ekonomin. I Sverige är det däremot inte många som ännu förstått fördelarna med konceptet.

De flesta norrmän har någon typ av relation till lån. Det börjar vanligtvis med ett studielån i ung vuxen ålder, därefter ett bolån under etableringsfasen, och många upptäcker fördelarna med att använda kreditkort längs vägen. Under 2019 skedde en stor ökning av refinansiering i Norge.

”Idag finns väldigt många personer som har olika lån i Norge och många har numera insett att det kan finnas mycket pengar att spara på att göra refinansiering. I Sverige verkar många tänka att processen i sig är så besvärlig att de inte ens vågar titta på de möjligheter refinansiering kan ge. Vad många inte vet är att det faktiskt krävs väldigt lite arbete för att rensa upp sin ekonomi”, säger Erik Elmqvist på Norlån.no.

Fler skulle kunna spara in pengar på att samla alla lån med hjälp av ett refinansieringslån. Naturligtvis är det viktigaste skälet för refinansiering att spara pengar. Har man ett eller flera små lån som man måste betala tillbaka och har man kreditkortsskuld, så betalar man ränta på flera lån samtidigt - och ofta alldeles för höga räntor. När man samlar in alla skulder i ett refinansieringslån har man bara ett lån att hantera. Ett lån med en ränta.

En annan fördel är man har 15 år på sig att betala tillbaka ett refinansierat lån. Ett större lån med 15 års återbetalningstid ger i de flesta fall en bättre ränta än den man har idag och större utrymme i ekonomin. Den norska portalen Norlån.no hjälper användare att jämföra priser vid refinansiering.

Kontaktperson för Norlån.no:

Erik Elmqvist, support@norlån.no

Företagens IT säkerhet är mer hotad än någonsin när personal i större utsträckning jobbar hemma10.7.2020 13:13:06 CESTPressmeddelande

Många företag saknar helt eller delvis skydd mot den ökade storm av cyber-angrepp som organisationer utsätts för i skuggan av Covid-19 pandemin. Bristande kontroll då många anställda arbetar på distans, i kombination med förändringar i anställdas beteende när de jobbar hemma, bidrar till den ökade digitala säkerhetsutmaning som företag står inför just nu.