Regan Magarity missar Basket-EM

Regan Magarity är knäskadad och kommer att missa sommarens EM. Den 25-åriga forwarden har varit en av de bästa spelarna i den franska ligan denna säsong och det är ett tungt avbräck för landslaget.

För två år sedan slog Regan Magarity igenom när Sverige tog en sjätteplats i EM. Efter en trevande start växte hon fram till att vara en av de absoluta nyckelspelarna i den avslutade vinsten mot Ryssland. Under denna säsong ledde hon hela franska ligan i effektivitet. För ett år sedan uppkom dock en mindre knäskada som dock förvärrats under hela säsongen. Nu stod valet mellan att rehabilitera skadan fullt ut eller spela EM och riskera en större skada.

Få vet mer om skador än just Magarity, som haft stora problem under tonåren och under college. Ändå är det ett väldigt svårt beslut.
- EM för två år sedan är en av mina absolut bästa upplevelser någonsin inom basketen, jag älskar att spela för landslaget, så det är tufft och jättetråkigt, säger Magarity.

Just risken att förvärra en skada under det intensiva matchandet med tre matcher på fyra dagar mot några av de bästa lagen i Europa är anledningen.
- Jag vill kunna spela länge och spela för landslaget många fler gånger, sägerr Magarity.

För det svenska landslaget innebär beskedet självklart ett avbräck, speciellt eftersom Amanda Zahui redan har tvingats lämna återbud.

- Ytterligare ett riktigt tråkigt besked inför sommaren, givetvis. Regan, som gjorde sitt första framträdande med landslaget under EM 2019, har redan hunnit etablera sig som en mycket viktig del av av gruppen, både på och av planen, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.
- Två saker personifierar Regan, och det är hennes positiva energi och kämparandan. Dessa två egenskaper kommer vi att sakna oerhört i sommar.

Allis Nyström, nybliven svensk mästare med Luleå Basket, och Amanda Kantzy kommer att kallas in till läger inför Basket-EM.

-------------------------------------------------------------------

Förberedelseschema inför EuroBasket
19 maj-26 maj Södertälje, träningsläger
27 maj-29 maj Prag, träningslandskamper vs. Tjeckien
30 maj-2 juni Södertälje, träningsläger
3 juni-5 juni Frankrike, träningslandskamper vs. Frankrike och Turkiet
6 juni-12 juni Södertälje, träningsläger
13 juni- Valencia, förberedelser och EuroBasket

Schemat är preliminärt. På grund av rådande omständigheter och förändrade restriktioner kan ändringar komma att ske.

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och inför EuroBasket kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Spelschema EuroBasket
Sverige spelare i Grupp A och har Spanien, Belarus och Slovakien som gruppmotståndare. Sveriges matcher kommer spelas i Valencia, Spanien. Mästerskapet avgörs i Spanien och Frankrike med start 17 juni. Ettan i gruppen går direkt till kvartsfinal medan tvåan och trean spelar åttondelsfinaler. Fyran i gruppen är utslaget. Gruppspelet spelas mellan 17-20 juni, åttondelsfinal 21 juni, och sedan är det slutspel 23-27 juni.

17 juni kl 12:00, Sverige-Slovakien
18 juni kl 21:00, Spanien-Sverige
20 juni kl 15.00, Sverige-Belarus

Ackreditering EuroBasket
För att ackreditera sig till EuroBasket 2021 i Spanien/Frankrike måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portaloch där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är öppen fram till 21 maj.