Regeländringar i socialförsäkringen

Under sommaren träder nya regler i kraft inom socialförsäkringen. Reglerna berör unga arbetssökande, nyanlända, personer med sjukersättning eller aktivitetsersättning och äldre i behov av tandvård.

Regeländringar 1 juli

Sjukersättning och aktivitetsersättning: Garantibeloppet för sjukersättning och aktivitetsersättning höjs med 0,05 prisbasbelopp. Sjukersättning eller aktivitetsersättning på garantinivå betalas ut till personer som tidigare haft låg eller ingen inkomst. De som redan har en ersättning som är större än garantinivån kommer inte att påverkas av höjningen.

Föräldrapenning: Nya regler inom föräldraförsäkringen innebär att föräldrar till barn över ett år får ett mindre antal föräldrapenningdagar när de flyttar till Sverige. Läs mer här.

Tandvård: Det allmänna tandvårdsbidraget för personer i åldern 65-74 år höjs från 150 till 300 kronor per år. Personer som är 75 år eller äldre får sedan tidigare 300 kronor per år.

Regeländringar 1 augusti

Ersättningar till nyanlända: Efter 1 augusti kan den som haft ett tidsbegränsat uppehållstillstånd fortsätta att få bosättningsbaserade förmåner som till exempel barnbidrag och bostadsbidrag under tiden man väntar på ett nytt besked. Det gäller under förutsättning att en ny ansökan om förlängt uppehållstillstånd har skickats in till Migrationsverket innan den tidigare gick ut. Läs mer här.

Ersättning till arbetssökande: Utvecklingsersättningen för ungdomar mellan 20 och 24 år utan fullföljd gymnasieutbildning sänks från 142 kronor till 48 kronor per dag.

Kontakt

Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02:44Pressinbjudan