Regelverk för sortering av sågat virke - nu på engelska

Nu lanserar branschorganisationerna Svenskt Trä och Svenskt Trätekniskt Forum, tillsammans med Finlands Sågindustrimannaförening och Treindustriens Tekniske Förening i Norge, ett nytt regelverk avseende sortering av sågat virke - Commercial Grading of Timber. Handboken är den engelska versionen av Handelssortering av trävaror.

Uppslag Commercial Grading of Timber och Handelssortering av trävaror. Foto Svenskt Trä

- Det har varit viktigt att ta fram en engelsk version som kan läsas och förstås av fler. En förutsättning för säker kommunikation, förhandling och avtalsskrivning är att sorteringsreglerna uppfattas på samma sätt mellan säljare och köpare, säger Johan Fröbel som är chef för teknik och distribution på Svenskt Trä.

Det nya regelverket är framtaget av Svenskt Trä och Svenskt Trätekniskt Forum, tillsammans med Finlands Sågindustrimannaförening och Treindustriens Tekniske Förening i Norge. Det är baserat på tidigare handelssorteringsregler och provsorteringar. Värdetalen i de tidigare regelverken har noggrant granskats och omarbetats utifrån produktions- och marknadsmässiga förutsättningar.

- När vi nu ser ny sorteringsteknik, fler kundspecifika produkter och ökad närhet till slutkunden behövs och krävs ett tydligt regelverk för sortering av sågat virke, säger Tomas Ivarsson som är sekreterare för Svenskt Trätekniskt Forum.

Commercial Grading of Timber är den engelska versionen av publikationen Handelssortering av trävaror som lanserades i mars 2020. Den engelska versionen omfattar 84 sidor i A5-format med över 100 illustrationer, ritningar, tabeller och fotografier. Handboken går att beställa via Svenskt Träs webbshop eller via Svenskt Trätekniskt Forums webbshop.

Bakgrund
Svenskt Trä och Svenskt Trätekniskt Forum samt två oberoende sorteringsexperter startade 2018 arbetet för att ta fram regelverket Handelssortering av trävaror. En rad provsorteringar ligger till grund för de nya reglerna och de nya reglerna skiljer sig från de tidigare bland annat i antalet tillåtna bitar med sprickor, kviststorlek i utskott, vankant i utskott och vissa kompensationsregler.

Det nya regelverket finns nu både på svenska Handelssortering av trävaror och på engelska Commercial Grading of Timber.

Uppslag Commercial Grading of Timber. Foto Svenskt Trä
Framsida Commercial Grading of Timber. Foto Svenskt Trä

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen18.11.2021 15:55:54 CET | Pressmeddelande

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.

Svårsiad trävarumarknad väntar produktionsrekord och en förmodad sättning 3.11.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

De lägsta lagernivåerna på 20 år för trävarubranschen, samtidig som produktionen förväntas slå rekord 2021. Svängningarna på världsmarknaden har påverkat den inhemska marknaden till lager-, pris- och leveransrekord, men nu verkar marknaden gå in i en ny fas. Tiden med kraftigt stigande trävarupriser är troligen förbi. Branschorganisationen Svenskt Trä ger en fördjupning om trävarumarknaden utifrån Skogsindustriernas nysläppta marknadsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

”Ingenjörskonst är att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande”27.10.2021 14:19:26 CEST | Pressmeddelande

Är det dyrt att bygga i trä? Går affären hand i hand med klimatet och varför väljer vissa fastighetsägare att profilera sina lokaler med trä? Att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande är ingenjörskonst. Detta och mycket mer kommer att sändas digitalt i Branschorganisationen Svenskt Träs årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä med start den 4 november. Totalt blir det fem program och poddar.