Regerande STCC-mästaren kör Porsche Carrera Cup Scandinavia

Carrera Cup skjuter skarpt i Kanonloppet. Seriens nästa gästförare är regerande STCC-mästaren Richard Göransson. Sveriges mest framgångsrika standardvagnsförare genom tiderna.

Helgen 11-13 augusti avgörs den svenska motorsportklassikern Kanonloppet på Gelleråsen utanför Karlskoga. Det innebär startskottet på den andra halvan av Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 och en ny rejäl utmaning för seriens förare.

Den stora snackisen under säsongen har varit Porsche Sveriges satsning på internationellt meriterade gästförare i Carrera Cup. Hittills har publiken fått se en av världens snabbaste formelbilsförare, Felix Rosenqvist, ta dubbla segrar på Ring Knutstorp. På norska Rudskogen Motorsenter kom rallystjärnan Andreas Mikkelsen, en av världens högst rankade WRC-förare, till start. I Västkustloppet tog det svenska stjärnskottet inom internationell GT-racing, Victor Bouveng, två fina tredjeplatser.

Den kommande tävlingshelgen i Värmland är det dags för ännu ett celebert gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Vi är mycket glada att kunna presentera Richard Göransson som den kommande helgens gästförare. Han är utan tvivel den mest framgångsrike STCC-föraren genom tiderna. Gästbilen är verkligen skarpladdad till Kanonloppet, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige.

– Richards rutin, talang och snabbhet gör honom till den perfekta jokern på Gelleråsen. Det blir fantastiskt spännande att se honom tävla i vår Porsche 911 GT3 Cup. Han kommer att möta intensivt motstånd från ordinarie förare i startfältet, fortsätter Wermelin.

Göranssons meritlista utgör en spännande mix av kvalitéerna hos de tidigare gästförarna i Carrera Cup. Han har flera formelbilstitlar tidigt i karriären. Han är en internationellt etablerad GT-förare med klasseger i legendariska 24-timmarstävlingen på Nürburgring. Han har även hunnit med att köra WRC i Svenska VM-rallyt.

Mest känd är han såklart för sin långa karriär i Scandinavian Touring Car Championship. Efter imponerande körning under 2016, med fyra segrar och nio pallplatser, är Richard Göransson regerande STCC-mästare. Under sina 14 säsonger i serien har han avverkat 174 race och tagit 43 segrar (24,7 %), 82 pallplatser och 16 pole positions. Med hela fem mästerskapssegrar som resultat. Meritlistan gör honom historisk i svensk racing.

– Det är otroligt inspirerande att jag fått möjligheten att göra ett inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia! Racen brukar bjuda på tuff och spännande racing, säger Richard Göransson.

– Startfältet håller väldigt bra klass. Jag har stor respekt för alla som kört i serien flera år men jag ska ge Porsche-killarna något att bita i. Målet är självklart en plats på prispallen, avslutar Göransson.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Poängställning. Topp fem i mästerskapet efter åtta deltävlingar.

Förare                                                     Poäng

1. Jocke Mangs                                     129

2. Lukas Sundahl                                  119

3. Oscar Palm                                       115

4. Robin Hansson                                 107

5. Philip Morin                                       103

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp                                          5-6 maj

Race 3-4: Alastaro (FIN)                                           19-20 maj

Race 5-6: Rudskogen (NOR)                                     3-4 juni

Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg                        8-9 juli

Race 9-10: Kanonloppet Karlskoga                      12-13 augusti

Race 11-12: Anderstorp                                            2-3 september

Race 13-14: Mantorp Park                                       15-16 september

Porsche Carrera Cup Scandinavia etablerades 2004.

Porsche Carrera Cup Scandinavia består av 14 deltävlingar som körs under 7 helger i Sverige, Finland och Norge i samarbete med STCC.

2016 bevakades PCCS av 70 ackrediterade journalister på plats och sågs av 45 000 betalande åskådare. Sammanlagt 30 live-timmar tv producerades av SVT.

Tävlingsbil: Porsche 911 GT3 Cup med sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. 460 hk vid 7 500 varv. Pneumatisk 6-växlad sekventiell transmission. Fly-by-wire throttle.

2017 består startfältet av 15 st. Porsche 911 GT3 Cup. Bilarna tillverkas enbart för racing av Porsche Motorsport i Weissach.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning