Regeringen föreslår ett kapitaltillskott om 150 mkr till Lernia

Regeringen föreslår att riksdagen fattar beslut om att tillskjuta Lernia AB 150 miljoner kronor i kapitaltillskott. Riksdagens beslut väntas före sommaren.

Lernias styrelse lämnade i slutet av förra året in en förfrågan om kapitaltillskott till ägaren. Bakgrunden var en tids vikande resultat samt kraftigt minskad efterfrågan av arbetsmarknadsutbildningar vilket medfört betydande förluster för Lernia.

Bolaget har de senaste åren arbetat kraftfullt med att effektivisera verksamheten och genomfört omfattande besparingsprogram där bland annat overheadkostnaderna har halverats.

Sedan ingivande av förfrågan har Covid-19-pandemin försämrat de ekonomiska förutsättningarna för bolagets bemanningsverksamhet. Samtidigt har förutsättningarna för Lernias utbildningsverksamhet förbättrats med goda möjligheter för tillväxt på lite längre sikt.

Kapitaltillskottet tillsammans med andra kreditfaciliteter och betydande effektiviseringar skapar en ekonomisk stabilitet som ger Lernia en möjlighet att parera de stora utmaningar som Lernia mött inom först utbildningsverksamheten och sedan bemanningsverksamheten.

- Att ägaren går in med ett kapitaltillskott till Lernia är en tydlig signal att man tror på bolaget och dess affärsmässiga förutsättningar att driva verksamheten vidare. Vi kan nu med kraft koncentrera oss på att utveckla vår verksamhet inom utbildning, bemanning och matchning. Det skapar även förutsättningar för bolaget att aktivt bidra till omställningen av Arbetsförmedlingen, säger Kjell Hasslert, styrelseordförande i Lernia.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder kronor 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias delårsrapport januari–juni 2020: Positivt resultat för utbildningsverksamheten men minskade intäkter för bemanningsverksamheten till följd av covid-1915.7.2020 11:43:03 CESTPressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 41 procent till 405 (687) mkr och för delårsperioden minskade intäkterna med 32 procent till 958 (1 405) mkr. Det förklaras av en kombination av lägre intäkter i bemanningsverksamheten och lägre deltagarvolymer i utbildningsverksamheten.

Piteå får tre nya yrkesutbildningar som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen6.7.2020 13:22:55 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska ha uppnåtts. För att möta den stora efterfrågan på kompetens inom hållbar energiproduktion- och effektivisering och påskynda den hållbara omställningen lanserar Lernia tre korta och kostnadsfria YH-utbildningar i Piteå, med start hösten 2020.

Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden6.7.2020 13:08:53 CESTPressmeddelande

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.

Ny satsning ska hjälpa Götenes arbetssökande till jobb12.6.2020 08:40:00 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Götene med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.