Regeringen har fel om kompetensinvandring

- Almega är mycket oroade över Morgan Johansson uttalande idag om att den kommande utredningen om kompetensinvandring bör ta upp frågan om att återinföra den gamla arbetsmarknadsprövningen av arbetstillstånd. Dagens regler om att arbetstillstånd beviljas till personer som har ett erbjudet arbete till avtalsenlig lön fungerar väl. De största problemet de senaste åren har varit att kompetent arbetskraft har riskerat att utvisas på grund av små fel i arbetstillstånden. Problemet har mildrats med den rättspraxisen som kom under 2018. Det är viktigt att den kommande utredningen om kompetensinvandring löser den frågan en gång för alla, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega

Arbetskraftsinvandringen är inte fri idag utan arbetstillstånd beviljas bara om personen har ett erbjudet arbete till en avtalsenlig lön. Om oseriösa arbetsgivare bryter mot reglerna ska det bekämpas genom kontroller av ansvariga myndigheter.

- Hela 85 procent av arbetstillstånden 2018 beviljades till yrken där det var brist på arbetskraft. Att återinföra den gamla byråkratiska arbetsmarknadsprövningen skulle försena och försvåra möjligheten att rekrytera i många yrken. Trots att konjunkturen svalnar av är bristen på arbetskraft fortfarande stor i Sverige. Vi behöver regler som underlättar rekryteringen av kompetens i alla yrken, inte försvårar den, avslutar Patrick Joyce.

Sverige behöver en näringslivsinriktad forskningspolitik12.11.2019 10:16:43 CETPressmeddelande

Regeringens arbete med att förbereda nästa års forskningsproposition har påbörjats. Forskningspropositionen sätter ramarna för forsknings- och innovationspolitiken under de kommande fyra åren. I propositionen adresseras både samhällsutmaningar av generell natur och de behov som finns av att stärka Sverige som kunskapsnation. Det svenska näringslivet, både industrin och tjänstesektorn, är hårt utsatt för internationell konkurrens inte minst från lågkostnadsländer.

Solid utredning av Arbetsförmedlingen1.11.2019 15:04:48 CETPressmeddelande

- Almega ser mycket positivt på att Arbetsförmedlingen föreslår att nästan all aktiv förmedlingsverksamhet ska läggas ut på fristående aktörer förutom ren myndighetsutövning. Det ligger helt i linje med januariavtalet, säger Andreas Åström chef näringspolitik och kommunikation Almega. - Vi välkomnar Arbetsförmedlingens ställningstagande att personer med funktionsnedsättning och personer i etableringsuppdraget bör ha samma möjlighet som andra arbetssökande att delta i de rustande och matchande insatser som upphandlas genom Lagen om valfrihet, LOV, anser Andreas Åström. - Arbetsförmedlingen har tänkt ut bra system för hur fristående aktörer ska få ersättning för sina matchningsuppdrag. En viktig poäng är också att endast aktörer som levererar goda resultat får finnas kvar, de med dåliga resultat gallras bort. Detta är en bra modell som borgar för hög kvalitet. Lägg därtill en tydlig styrning mot resultat, främst i form av att aktörerna ersätts för sin förmåga att förmedla arbetssökande t