Regeringen måste se över skatterna för hemmakontoret

När anställda arbetar på distans är det viktigt att de enkelt kan utrusta sin hemarbetsplats ergonomiskt. Men otydliga beskattningsregler riskerar att göra utrustningen till en dyr affär för både arbetsgivare och arbetstagare. Fackförbundet Akavia vill därför att regeringen gör en översyn av reglerna för tjänstebeskattning.
"I ett arbetsliv där anställda förväntas att delvis arbeta på distans behöver medarbetare kunna utrusta sin arbetsplats på arbetsgivarens bekostnad", säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Det är otydligt på vilket sätt en arbetsgivare får ersätta medarbetaren för att inrätta en arbetsplats i hemmet. Generellt gäller att arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på all ersättning till arbetstagare och att ersättningen är skattepliktig för arbetstagaren. Även trivselförmåner som frukt och kaffe förmånsbeskattas om de inte erbjuds på ett kontor.

– Ingen ska behöva känna oro, stress eller riskera skador för att hemmakontoret inte är korrekt utrustat. I ett arbetsliv där anställda förväntas att delvis arbeta på distans behöver medarbetare kunna utrusta sin arbetsplats på arbetsgivarens bekostnad. Vi vet att bristande ergonomi kan få stora negativa effekter med besvär och skador för lång tid framöver och det är heller inte rimligt att det är arbetstagaren själv som ska bekosta sin arbetsplats, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

För att skapa klarhet rörande beskattningen har fackförbundet Akavia skickat en hemställan till regeringen om att snarast genomföra en översyn för reglerna gällande tjänstebeskattning. Detta för att klargöra otydligheter gällande förmånsbeskattning när till exempel arbetsgivaren bidrar till inrättande av en hemarbetsplats.

Nedan kan du ladda ned hemställan.

Så tycker Akavia:

• Akavia vill att medarbetare och chefer ska kunna blanda arbete från ett fysiskt kontor och hemifrån eftersom det kan främja både välbefinnande och produktivitet.
  • Akavia ser en risk att ökat distansarbete med anledning av pandemin kommer att leda till ökade offentliga kostnader för nack- och ryggbesvär. Tydligare regler om att enkelt kunna utrusta ett hemmakontor utan att det ger skatteeffekter, skulle kunna motverka det.
  • Vi menar att det behövs en översyn av reglerna för tjänstebeskattning för att anpassa dem till ett arbetsliv där arbete utförs både på kontor och på distans, ofta hemifrån. Det handlar till exempel om möjligheten för medarbetare att enkelt kunna utrusta ett hemmakontor utan att det får skatteeffekter.