Regeringen måste stoppa bankernas utlåning till fossila bolag

Trots Parisavtalet fortsätter svenska banker att låna ut hundratals miljarder kronor till bolag inom kol, olja och gas. Om Sverige ska leva upp till klimatmålen måste regeringen införa en lag som sätter stopp för svenska bankers utlåning till fossila bolag. Det skriver Naturskyddsföreningen och Sveriges Konsumenter i en debattartikel i Expressen idag.

– Bankerna är nyckelaktörer i klimatomställningen. Då är det inte försvarbart att fortsätta stödja kol, olja och gas med bankkundernas pengar som om klimatkrisen inte existerade. Om Sverige ska ha en chans att leva upp till Parisavtalet måste regeringen agera så att inte bankerna kan låna ut pengar till fossila projekt, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Igår släppte Fair Finance Guide en rapport som visar att SEB, Nordea, Danske Bank och Swedbank har lånat ut över 400 miljarder kronor till fossila bolag under de senaste fem åren. Bland annat till bolag som utvecklat ny kolkraft, borrar efter olja i Arktis eller använder utvinningsmetoder med särskilt hög klimat- och miljöpåverkan, som utvinning av oljesand och fracking. Det går på tvärs mot Parisavtalet som säger att alla finansiella flöden måste styras bort från verksamheter som orsakar klimatkrisen.

Eftersom bankerna på frivillig väg inte tagit ett tillräckligt stort ansvar måste regeringen nu agera. Naturskyddsföreningen och Sveriges Konsumenter uppmanar regeringen att införa en lag om att svenska bankers utlåning inte får gå till fossila projekt eller till fossilbolag som inte antagit en omställningsplan i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Organisationerna uppmanar också regeringen att modernisera banksekretessen så att bankerna tvingas redovisa vilka företag de lånar ut pengar till. Idag är utlåningen, till skillnad från investeringarna, en insynsskyddad verksamhet vilket bidrar till att den klimatskadliga finansieringen kan fortgå.

– Det är hög tid att banksekretessen moderniseras. Konsumenterna har rätt att få insyn i vad deras pengar används till. Hur ska de annars kunna fatta medvetna beslut om var de placerar sina pengar och utkräva ansvar av sin bank? säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Läs debattartikeln här.
Läs mer om Fair Finance Guides rapport här.

Om Fair Finance Guide
Fair Finance Guide är ett samarbetsinitiativ i 13 länder som genom en internationell metod granskar hur hållbart och ansvarsfullt banker investerar och lånar ut pengar. Syftet är att förbättra insynen för allmänheten och därigenom påverka bankerna att ta större ansvar. Initiativet i Sverige leds av Sveriges Konsumenter i samarbete med Amnesty International, Diakonia, Fair Action, Naturskyddsföreningen och World Animal Protection. Läs mer på www.fairfinanceguide.se

EU-dom skärper skyddet av arter5.3.2021 10:36:43 CETPressmeddelande

Skyddet av arter vid skogsbruk och andra markintensiva verksamheter i Sverige behöver skärpas. Igår kom EU-domstolen med en dom om hur förbuden mot att döda, störa eller skada vissa skyddade arter och fåglar ska tolkas. EU-domstolen säger att förbuden gäller även när en individ av en skyddad art störs eller skadas av en verksamhet, och inte enbart om hela den skyddade populationen påverkas. Det är ett underkännande av den svenska tillämpningen av artskyddet.

Ny rapport: Ökat tryck på skogen ingen lösning för klimatet10.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Den biologiska mångfalden i skogen är i djup kris och klimatkrisen blir allt värre. Samtidigt behövs skogsråvaran i flera delar av klimatomställningen och trycket på skogen är hårdnar. Men en intensivare produktion av skogsråvara för att rädda klimatet är ingen lösning. Det riskerar tvärtom att leda till större utsläpp och än värre naturkris. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen.

Ny studie: Utsläpp från bilvärmare sker helt utan miljökrav21.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Såhär i vintertid går bilvärmarna varma. Det har flera positiva miljöaspekter – både motorslitage och bränsleförbrukning vid kallstart minskar. Men det är tyvärr inte hela sanningen. Genom ett eget avgasrör släpper bränsledrivna bilvärmare ut orenade luftföroreningar, ofta i boendemiljöer med risk för miljön och människors hälsa. Det framkommer i en ny studie från Naturskyddsföreningen.