Regeringen missar viktigt uppdrag i regleringsbrev

I dagarna överlämnade regeringen 2018 års regleringsbrev till Försäkringskassan. Precis som i förra årets instruktioner till myndigheten gör regeringen kopplingen mellan ett ökat antal timmar för personer med assistansersättning med överutnyttjande och kriminalitet.

- Det är bra att regeringen fokuserar på att få bort kriminella aktörer. De skadar hela branschen och sänker förtroendet för assistansreformen. Men att likställa ökat antal assistanstimmar med fusk och kriminalitet tyder på okunskap. Flera experter, däribland Försäkringskassan själva, anser att naturliga orsaker som exempelvis assistans efter 65-års åldern, ändrad normering av ny rättspraxis bidrar till ett ökat antal timmar, säger Vårdföretagarnas förbundsdirektör Inga-Kari Fryklund.

Den 1 oktober 2016 övergick Försäkringskassan från att betalat ut ersättning i förskott till efterskottsbetalning, något som har fått förödande konsekvenser för assistansutförarna.

- Förändringen i sig var väntad, men Försäkringskassan har ända sedan övergången haft stora problem att hinna betala ut ersättning till ett stort antal företag. På grund av myndighetens problem med utbetalningarna drabbas företagen av likviditetsbrist och får svårigheter att betala ut löner till sina anställda. Det är anmärkningsvärt att regeringen inte givit Försäkringskassan i uppdrag att se över sina rutiner för att säkra att utbetalningarna sker i tid, säger Inga-Kari Fryklund, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Inga-Kari Fryklund är förbundsdirektör för Vårdföretagarna

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen