Fordonsbesiktningsbranschen

Regeringen och Transportstyrelsen kan få bakläxa om hälsofarliga utsläpp från trafiken

Dela
2021 omkom 192 personer i trafiken. Det är färre än något tidigare uppmätt år, vilket bekräftar att Sveriges arbete med Nollvisionen om döda och allvarligt skadade i trafikolyckor går åt rätt håll. Samtidigt finns ett annat, mindre uppmärksammat trafikrelaterat hot mot liv och hälsa: utsläppen från trafiken, som orsakar flera tusen förtida dödsfall varje år i Sverige.

Studier visar att problemet med luftföroreningar är större än man tidigare trott. Trafikverket konstaterar att nivåerna av partiklar, kvävedioxid och marknära ozon fortfarande är oacceptabelt höga på många platser. Utsläppen kan minskas genom att se till att avgasreningssystem och partikelfilter i dagens bilar verkligen fungerar. Kontroll ska ske vid den återkommande fordonsbesiktningen. Men Sverige har sedan 2018 några av EU:s lägsta krav vad gäller avgasrening. Fordon med icke-fungerande eller bristfällig avgasrening får i många fall godkänt. Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) har i flera år varnat för effekterna av det bristande regelverket.

-          Vi som utför besiktning har i flera år larmat om att fordon med undermålig avgasrening släpps igenom besiktningen. Utsläppen från trafiken är ett seriöst hälsohot som måste tas på lika stort allvar som trafiksäkerheten. Sverige får inte vara sämst i EU på att ställa relevanta krav. Nya forskningsresultat visar att avgaser har värre effekter för liv och hälsa än vad som tidigare varit känt. Det borde alla reagera på, säger Tord Fornander, ordförande för FBB.

Nu står det klart att en majoritet av partierna i riksdagens trafikutskott tröttnat på passiviteten och kräver att regeringen utreder vilka konsekvenser de sänkta svenska kraven på miljökontroll har fått i jämförelse med miljökontrollen i andra länder i EU.

Trafikutskottet konstaterar att Sverige knappt ens når miniminivåerna för miljökontroll och moderna säkerhetssystem enligt EU:s besiktningspaket och i stället borde ha genomfört besiktningspaketet på ett sätt som går i linje med svenska trafiksäkerhets- och miljömål. Initiativet i Trafikutskottet stöttas av Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna menar att det inte behövs några åtgärder kopplat till miljökontrollen och hänvisar till att en utredning år 2019 kom fram till att effekterna av regeländringen var små.

-          Det går inte att hänvisa till den utvärdering som tidigare gjorts, bland annat för att den enbart omfattade vissa lätta bensinbilar. Vi ser mycket tydligt i våra siffror och dagligen på stationerna att det sedan 2018 godkänns mångdubbelt fler fordon, som med tidigare regelverk inte hade godkänts, avslutar Tord Fornander.

Trafikutskottets betänkande kommer att debatteras i riksdagens kammare den 16/2 och beslut väntas fattas dagen efter. Om utskottets förslag går igenom kommer riksdagen rikta ett tillkännagivande till regeringen med uppmaning att agera.

Länk till Trafikverkets översikt gällande luftföroreningar:

Vägtrafikens luftföroreningar - Trafikverket

Länk till Trafikutskottets betänkande TU 2021/22:TU7:

Väg- och fordonsfrågor Trafikutskottets Betänkande 2021/22:TU7 - Riksdagen

 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Fordonsbesiktningsbranschen
Fordonsbesiktningsbranschen
Storgatan 5
Stockholm

08-782 08 50http://www.fordonsbesiktningsbranschen.se

Fordonsbesiktningsbranschens uppgift är att bevaka och agera i branschgemensamma frågor samt är mötesplats för branschen. Sektionen utgör språkrör för branschgemensamma frågor och representerar branschen vid kontakter med nationella och internationella myndigheter och organisationer.

Följ Fordonsbesiktningsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fordonsbesiktningsbranschen

För femte året i rad - Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning19.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening, samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.

Fordonsbesiktningsbranschen och polisen i tätt samarbete för att motverka brott9.5.2023 09:51:29 CEST | Pressmeddelande

Konsumenter ska alltid kunna lita på att en bilbesiktning går korrekt till och att den utförs av en opartisk och oberoende aktör. Trots att Fordonsbesiktningsbranschen länge arbetat med en rad förbättringar inom den egna verksamheten för att motverka brott ser branschen ett behov av stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen för att motarbeta att mutbrott förekommer. I tätt samarbete med polisen intensifieras därför arbetet med att motarbeta brott inom besiktningsbranschen.

Ny rapport: Sverige fortfarande bland de sämsta i EU på miljökrav vid besiktning9.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som publiceras idag, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller att ställa miljökrav vid besiktning. Nya förslag från Transportstyrelsen om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp från trafiken, välkomnas av branschen. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem, som snabbt kräver nya kontrollmetoder och instrument. Dessutom konstaterar FBB att det fortfarande saknas särskilda besiktningsregler för elbilar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye