Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

Regeringen har beslutat att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel på 3 miljoner kronor under 2018 för att fortsätta utvecklingen av nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HVB-hem (Hem för vård och boende). Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, patientdelaktighet inom personcentrerad vård samt kvalitet i äldreomsorgen.

– Att regeringen återigen beviljar medel till SIS visar att den tror på standardisering som ett verktyg för att säkra kvaliteten inom vård och omsorg för både privata och offentliga aktörer. I en tid av utmaningar för välfärdssektorn är gemensamt kvalitetsarbete mellan olika aktörer viktigt vilket vi på SIS kan erbjuda. Vi har dessutom ett internationellt perspektiv som kan komma till nytta nationellt för ökad kvalitet i välfärden, säger Thomas Idermark, vd, SIS, Swedish Standards Institute.

– Stödet från regeringen gör att vi tillsammans med en god bredd av expertis från välfärdssektorn kan arbeta med handfasta och konkreta kvalitetsfrågor inom vård och omsorg. Kvalitetssäkring av verksamhet vid särskilda boende enligt LSS samt HVB-hem är områden som vi och våra intressenter ser som särskilt utmanande och angelägna. Närmast kommer vi att färdigställa en standard för HVB-hem, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

– Vi publicerade den första svenska kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst under 2015 där ett 50-tal aktörer deltog i standardiseringsarbetet – alltifrån utförare till brukare, intresseorganisationer, myndigheter, forskare och flera kommuner och landsting. Vi ser nu att en rad kommuner systematiskt använder standarden för äldreomsorg för att få stöd i sitt kvalitetsarbete. Häromdagen fick vi besked om att en kommun också har valt att certifiera sin äldreomsorgsverksamhet mot standarden. Det ska bli mycket intressant att följa det arbetet, säger Dan Nilsson.

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.