Regeringen stödjer SIS kvalitetssäkringsarbete inom vård och omsorg

Regeringen har beslutat att bevilja SIS, Swedish Standards Institutes ansökan om medel på 3 miljoner kronor under 2018 för att fortsätta utvecklingen av nationella standarder avseende kvalitetssäkring av verksamhet inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och HVB-hem (Hem för vård och boende). Medlen ska även stödja den fortsatta utvecklingen av europeiska tjänstestandarder inom trygghetskedjan för trygghetslarm, patientdelaktighet inom personcentrerad vård samt kvalitet i äldreomsorgen.

– Att regeringen återigen beviljar medel till SIS visar att den tror på standardisering som ett verktyg för att säkra kvaliteten inom vård och omsorg för både privata och offentliga aktörer. I en tid av utmaningar för välfärdssektorn är gemensamt kvalitetsarbete mellan olika aktörer viktigt vilket vi på SIS kan erbjuda. Vi har dessutom ett internationellt perspektiv som kan komma till nytta nationellt för ökad kvalitet i välfärden, säger Thomas Idermark, vd, SIS, Swedish Standards Institute.

– Stödet från regeringen gör att vi tillsammans med en god bredd av expertis från välfärdssektorn kan arbeta med handfasta och konkreta kvalitetsfrågor inom vård och omsorg. Kvalitetssäkring av verksamhet vid särskilda boende enligt LSS samt HVB-hem är områden som vi och våra intressenter ser som särskilt utmanande och angelägna. Närmast kommer vi att färdigställa en standard för HVB-hem, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

– Vi publicerade den första svenska kvalitetsstandarden för äldreomsorg och hemtjänst under 2015 där ett 50-tal aktörer deltog i standardiseringsarbetet – alltifrån utförare till brukare, intresseorganisationer, myndigheter, forskare och flera kommuner och landsting. Vi ser nu att en rad kommuner systematiskt använder standarden för äldreomsorg för att få stöd i sitt kvalitetsarbete. Häromdagen fick vi besked om att en kommun också har valt att certifiera sin äldreomsorgsverksamhet mot standarden. Det ska bli mycket intressant att följa det arbetet, säger Dan Nilsson.

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.