Regeringen stöttar kollektivtrafik i kris – men pengarna är slut innan de delas ut

Ska samhället ta sig ur krisen med en bevarad standard på kollektivtrafiken, behövs ordentliga stödåtgärder. Därför är det välkommet att regeringen i dag presenterar ett bidrag på 3 miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att mildra effekterna av minskad resande under corona men tyvärr är pengarna slut redan innan de delas ut.

I spåren av coronakrisen har många av landets regioner svårt att få pengarna att räcka till för sin kollektivtrafik, eftersom man kör i stort sett samma kollektivtrafik som tidigare men med färre resenärer och därmed får in mindre i biljettintäkter. Aktörerna inom kollektivtrafiken har därför uppmanat regeringen att stötta kollektivtrafiken så att den är rustad och redo att möta både de utmaningar som finns i dag, men så man också står rustad att möta samhällets behov efter corona.

”Det är mycket välkommet att regeringen satsar 3 miljarder i öronmärkt stöd till kollektivtrafiken, ett stöd som ska ges landets regionala kollektivtrafikmyndigheter genom Trafikverket. Nu är det viktigt att de statliga krismiljarderna också når ända fram till de trafikföretag som kör trafiken och som i många fall hanterar biljettintäkterna från resenärerna. Trafikföretagen har på samma sätt som de offentliga myndigheterna sett sina intäkter minska när resandet krympt och självklart bör de få ta del av statens stöd – kollektivtrafiken är ett sammanhållet nät där alla delar behövs för att resenärerna ska kunna ta sig hela vägen fram, ”säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Tillskottet innebär att kollektivtrafikmyndigheterna ska kunna planera och upprätthålla turtäthet och en hög volym av kollektivtrafik, trots minskat resande under corona.

"Samtidigt vet vi att svensk kollektivtrafik i pandemin förlorar 1 miljard kronor i månaden i uteblivna biljettintäkter. Regeringens stöd om 3 miljarder täcker de gångna månadernas bortfall. När nu många av landets regioner och kommuner planerar för framtidens kollektivtrafik måste de känna sig trygga i att de har en finansiering som håller. Inte minst mot bakgrund av att det just nu pågår en omfattande upphandling omfattande 100 miljarder kronor för landets bussar i kollektivtrafik, för den närmaste tioårsperioden", avslutar Anna Grönlund.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.