Regeringen utreder kameraövervakning på slakterier

Regeringen har idag beslutat att tillsätta en särskild utredning om hur kamerabevakning skulle kunna användas på slakterier för att stärka djurskyddet. Den ska också föreslå hur ett krav på kamerabevakning ska kunna utformas.

- Äntligen har vi kommit närmare framgång i denna fråga! Det här är ett enormt glädjande steg för ökat djurskydd, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig för lantbruksdjur på djurskyddorganisationen World Animal Protection Sverige.

Hon tillägger:

- Tack alla ni som har skrivit på vår namninsamling för kameraövervakning på slakterier.

Peder Liljeqvist, kammarrättslagman vid Kammarrätten i Stockholm  ska redovisa utredningen senast  31 maj 2023.