Regeringens åtgärd för resebranschen kommer sent och träffar inte helt rätt

Regeringen har nu på morgonen presenterat innehållet till resebranschorganisationen SRF i det förslag på stödåtgärd till paketresearrangörer man avser lägga fram. Förslaget är ett stöd i form av lån till arrangörer som ännu inte betalt tillbaka för inställda paketresor på grund av den pågående pandemin.

– Det är positivt att regeringen nu presenterar ett riktat stöd till researrangörer, men det är väldigt sent. SRF uppmanade regeringen redan i mars att komma med stödåtgärder så att arrangörerna skulle kunna betala tillbaka, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Pandemin och UD:s avrådan från resor har inneburit att 100-tusentals resor har ställts in. Enligt paketreselagen har arrangören krav på sig att inom 14 dagar betala tillbaka hela resans pris till kunden. Oberoende om leverantörer som flygbolag och hotell återbetalar sin del av resan. Detta försätter alla arrangörer i en extrem svår sits.

– Att det gått mer än 9 månader innan regeringen kunnat presentera en åtgärd innebär att många arrangörer under tiden tvingats ta andra typer av lån till sämre villkor än det som regeringen avser erbjuda.  Det är viktigt att dessa inte diskrimineras, säger Didrik von Seth.

Regeringen har begärt in remissvar senast nästa fredag den 11 december.

– Vi har precis nu fått ta del av förslaget och kommer med ett svar inom angiven tid. Vi ser dock redan nu det som ytterst problematiskt att lånen först kommer att kunna betalas ut under våren, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 800 anställda. De stod för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CETPressmeddelande

Minimal risk att smittas av corona vid utlandsresa27.10.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten. Man har bara konstaterat ett fall på 27 miljoner resenärer. Samtidigt meddelar den europeiska charterjätten TUI att man sedan pandemin startade haft 2,1 miljoner resande från olika länder och av dessa har endast 163 bekräftats blivit smittade under resan. Detta är färre än 0,5 av 100 000 under en 7 dagarsperiod. Samma bild delas samtliga svenska researrangörer.