Regeringens besked: Förbud för större evenemang

Regeringen har efter förslag från Folkhälsomyndigheten beslutat att allmänna sammankomster med över 500 personer förbjuds. Förbudet gäller hela landet och tills vidare.

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet

Regeringens beslut om förbud kommer efter Folkhälsomyndighetens hemställan med anledning av gårdagens höjda risknivå för spridning av coronavirus i Sverige. Riksidrottsförbundet ser allvarligt på situationen kopplat till smittspridning och följer hela tiden utvecklingen i både Sverige och omvärlden.

- Vi har en nära dialog med regeringen och Folkhälsomyndigheten för att vi ska kunna hjälpa till och ta det ansvar som bäst hjälper samhället. Beslutet innebär att matcher, tävlingar och annan verksamhet måste flyttas eller ställas in. Sammantaget innebär det en mycket stor påverkan på hela idrottsrörelsen men vi kommer göra det vi kan för att bidra till att minska smittspridning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Begränsningarna vad gäller allmänna sammankomster slår hårt mot landets idrottsföreningar vad gäller ekonomi, administration och verksamhet.

- Men det är bra att regeringen tar ett tydligt beslut som idrotten kan förhålla sig till och att samma restriktioner gäller för hela landet, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet samlar under torsdagen företrädare för specialidrottsförbunden för att diskutera hur begränsningen av allmänna sammankomster påverkar olika evenemang inom idrottsrörelsen och hur idrottsrörelsen gemensamt bäst hanterar detta.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer

Här finns UD:s reseavrådan

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet
Pressjour: 08-699 61 90

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Idrotten behovs under och efter coronakrisen - öppet brev från RF-SISU Örebro län2.4.2020 15:00:20 CESTPressmeddelande

Många är vi som såg fram emot att följa Örebro Hockey, Linde Volley och Örebro Volleyboll i slutspelen eller KIF Örebro och Örebro SK:s start i fotbollens högsta serier. Men den mångfald av idrottssändningar vi kunnat följa dagligen från hela världen visas inte längre. Idrottsupplevelser som behövs som bäst nu när allt mer av oro och tristess kommer in i vår tillvaro.

Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd1.4.2020 20:12:01 CESTPressmeddelande

Idrottsrörelsen är ett av många samhällsområden som drabbas av Coronakrisen. Arbetet med hur fördelning ska ske av de 500 miljoner kronor som regeringen ska tilldela idrottsrörelsen i akut stöd har fortsatt. I kväll hade Riksidrottsförbundet och dess referensgrupp med 10 SF sitt andra möte och diskuterade Riksidrottsförbundets förslag till övergripande principer för fördelningen.

Beslut i Riksidrottsstyrelsen att egna medel går till bekämpning av corona31.3.2020 08:27:58 CESTPressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut om att det bör finnas möjlighet för föreningar att söka projektstöd inom ramen för barn- och ungdomsidrotten via ytterligare ett kriterium, nämligen bibehållen verksamhet under tiden för restriktioner med anledning av Coronapandemin. Det kan handla om att köpa in utrustning för att bedriva utomhusträning eller genomföra annorlunda idrottsverksamhet, exempelvis digital.