Gröna arbetsgivareGröna arbetsgivare

Regeringens förslag kommer att slå hårt mot redan utsatta branscher

Genom att utse en utredare väljer regeringen att gå vidare med sitt kritiserade förslag om arbetsmarknadsprövning vid anställning av arbetskraftsinvandrare. Gröna arbetsgivare ser detta som mycket allvarligt eftersom en myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning kommer att slå särskilt hårt mot skogs- och lantbruket som har svårt att rekrytera svensk arbetskraft.

Regeringens insinuationer om lågkvalificerad arbetskraft, med låga löner och dåliga villkor är inte representativt för Gröna arbetsgivares medlemsföretag. Svenskt skogs- och lantbruk har kollektivavtal för sina anställda, även de som kommer från utlandet. Gröna arbetsgivare hoppas vidare att regeringen ser kollektivavtal som grunden för att skapa ordning och reda på arbetsmarknaden, inte genom att införa ytterligare kontrollmyndigheter. Vi måste värna den svenska partsmodellen där fack och arbetsgivare gör upp om villkor för anställda genom att träffa kollektivavtal, vilka sedan gäller för de som omfattas av avtalen. Gröna arbetsgivares medlemsföretag kan inte täcka upp sitt kompetensförsörjningsbehov med inhemsk arbetskraft, utan är helt beroende av arbetskraftsinvandring för att fylla behovet. Och de personer som kommer från utlandet för att jobba i de gröna näringarna är nöjda med att kunna trygga sin försörjning hos seriösa arbetsgivare med kollektivavtal.

- Anders Ygeman måste tänka sig för hur han beskriver svensk arbetsmarknad och kollektivavtalens betydelse. Han måste också förstå att den bild han förmedlar tillsammans med förslaget kring arbetsmarknadsprövning skadar viktiga branscher som skogs- och lantbruk, säger Lena-Liisa Tengblad, vd Gröna arbetsgivare

Gröna arbetsgivare anser att företagen själva bäst avgör vem som är mest lämpad för det jobb som erbjuds och motsätter sig en arbetsmarknadsprövning för arbetskraftsinvandring. Regeringen vill se att arbetskraftsinvandringen från länder utanför EU ska begränsas till yrken där det råder brist på arbetskraft. Utredningen ska ge förslag på vilken instans som ska utföra prövningen och se över om arbetsmarknadsprövningen ska ske i varje enskilt fall eller enligt någon form av lista. Gröna arbetsgivares förhoppning står nu till att regeringens utredare, kammarrättsrådet Ann-Jeanette Eriksson, sätter sig in i våra branschers förutsättningar och därav också mildrar regeringens förslag. Utredningen ska redovisas den 31 juli 2023.

Gröna arbetsgivare är arbetsgivar- och branschorganisationen som företräder 4 000 medlemsföretag som sammanlagt har nära 30 000 anställda. De gröna näringarna har verksamhet inom lantbruk, skogsbruk, djursjukvård, trädgårdsanläggning och golf. Majoriteten av företagen har färre än tio anställda, men även stora företag är medlemmar.

Gröna arbetsgivare starkt kritiska till regeringens arbetsmarknadsprövning28.4.2022 13:33:00 CEST | Pressmeddelande

Integrations- och migrationsminister Anders Ygeman har meddelat att regeringen ska utreda ett återinförande av arbetsmarknadsprövning vid anställning av arbetskraftsinvandrare. Gröna arbetsgivare ser detta protektionistiska tänk som djupt olyckligt eftersom en myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning riskerar slår mot yrken med lägre utbildningskrav, i branscher som har svårt att rekrytera svensk arbetskraft.

Fler nya djurägare under pandemin ökar belastningen på djursjukvården12.4.2022 14:05:17 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin sköt djurägandet i höjden. För andra året i rad ökade antalet nyregistrerade hundar i Jordbruksverkets register. Vi har inte haft så många nyregistrerade hundar i Sverige på 50 år. Det skapar nya påfrestningar på en redan kraftigt ansträngd bransch. Effekterna kommer att märkas under många år. Bland Svensk Djursjukvårds medlemsföretag upplever nära hälften ökat tryck, samtidigt som de anser att fler utbildningsplatser fortsatt är branschens viktigaste fråga, vilket framgår av den senaste branschrapporten.

En femtedel av anställda i djursjukvården utsatta för hot av djurägare det senaste året26.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

19 procent av de som jobbar inom djursjukvården har det senaste året utsatts för våld eller hot om våld från djurägare vid minst ett tillfälle. De här siffrorna baseras på en undersökning som Svensk Djursjukvård gjort bland de anställda på sina medlemsföretag. Som jämförelse anger 10,5 procent av svenska arbetsmarknaden som helhet upplevelser av hot om våld*1.