Regeringens förslag om vinstförbud kan inte bli verklighet

Regeringen har idag presenterat sitt lagförslag om vinster i välfärdsföretag. - Det här kan aldrig bli verklighet för då skulle merparten av alla friskolor på sikt tvingas stänga, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande för Kunskapsskolan i Sverige.

Regeringen har idag presenterat sitt lagförslag om vinster i välfärden. Förslaget innebär bland annat att skolföretag inte ska få göra ett större överskott än 7 procent av så kallat ”operativt kapital” plus statslåneränta.

- Ingen skola kan drivas med kvalitet utan överskott till investeringar eller oförutsedda utgifter. Förslaget är inte verklighetsförankrat och löser inga av skolans verkliga problem utan skapar snarare nya, säger Cecilia Carnefeldt.

Kunskapsskolan är ett familjeägt företag som har återinvesterat allt överskott i verksamheten och hittills aldrig delat ut någon vinst. Kunskapsskolan grundades utifrån övertygelsen att det är möjligt att driva skola på ett annat sätt, med en personligt utformad utbildning med eleven i centrum.

- Det är genom hög kvalitet vi kan få bra kunskapsresultat och nöjda elever och medarbetare. Våra elever går ut nian med i snitt 260 poäng i meritvärde, jämfört med 224 för riket och vi har fått beröm för vårt kvalitetsarbete av Skolinspektionen. Vi känner inte alls igen oss i den mörka bilden av friskolor regeringen målar upp, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan i Sverige.

Ett vanligt påstående är att friskolor drar ner på lärare för att kunna göra vinst.

- Kunskapsskolan har små klasser med normalt 21-22 elever och våra elever har mer tid med sina lärare än elever i genomsnitt och dessutom personlig handledning 15 minuter varje vecka. Det är möjligt tack vare att vi har investerat mycket i vår pedagogiska modell och byggt en organisation med ett starkt centralt stöd. Elever och lärare skulle knappast välja oss om vi satte vinst före kvalitet, säger Fredrik Lindgren.

Vi vet att elever har olika behov och lär sig i olika takt. Därför har vi ett arbetssätt som är personligt utformat och utgår från varje individ. Du har en handledare som inspirerar och regelbundet följer upp dina resultat. Hos oss får du en trygg skola där alla blir sedda och utmanade.