Regeringens jordbruksstrategi missar både natur- och klimatkris

Naturskyddsföreningen är djupt besviken på regeringens nya jordbruksstrategi, som regeringen beslutade om igår. I stället för att tydligt stärka de lantbrukare som bidrar till stor miljönytta väljer regeringen att fortsätta med en politik som inte gynnar vare sig klimatet eller biologisk mångfald.

Det är oerhört synd att regeringen missar chansen att stärka lönsamheten för de lantbrukare som vill ställa om och driva ett hållbart jordbruk eller till de som redan idag bidrar med mest miljönytta. Strategin saknar kraftfulla åtgärder både för klimatet och för att hantera naturkrisen, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Regeringens jordbruksstrategi som presenterades igår är en strategisk plan för hur Sverige ska införa EU:s jordbrukspolitik, CAP, i Sverige. Budgeten är stor, det handlar om totalt 60 miljarder under en femårsperiod, inkluderat nationella medel. Det är pengar som främst ska gå till jordbrukarstöd.

Men trots att fördelningen av pengarna innebär en stark styrning av hur jordbruket bedrivs i Sverige under perioden 2023 – 2027 har regeringen inte satsat på vare sig klimatnytta eller på bevarande av biologisk mångfald, enligt Naturskyddsföreningen.

I stället för att skapa nya eller ge utökat stöd till befintliga konkreta insatser som exempelvis minskad användning av bekämpningsmedel, återvätning av utdikade torvmarker i klimatsyfte, skötsel av naturbetesmarker, ekologisk odling eller andra åtgärder för att bevara biologisk mångfald fortsätter regeringen ungefär som förut. Det innebär att den omställning som jordbrukspolitiken skulle kunnat bidragit till nu uteblir.

Det hållbara jordbruket är en förutsättning för biologisk mångfald och ett ekosystem i balans, som i sin tur är förutsättningar för en långsiktigt tryggad matförsörjning. Jordbruket kan också bidra stort till att mildra klimatkrisen. Lantbrukarna måste få ersättning för de nyttor de genererar som kommer hela samhället till godo, som exempelvis kolinlagring, pollinering och återvätning. Vi är mycket besvikna på regeringens nya jordbruksstrategi, säger Karin Lexén.

Läs mer om EU:s jordbrukspolitik på Naturskyddsföreningens webbplats.