Regeringens krisåtgärder är otillräckliga

Nya varselsiffror från Arbetsförmedlingen visar att krisen i svensk ekonomi är total. De åtgärder som regeringen och samarbetspartierna har presenterat är otillräckliga.

- Varselsiffrorna från AF visar att krisen att krisen är total i svensk ekonomi. Systemet för korttidspermittering räcker inte för tjänsteföretag där verksamheten helt har upphört. Ska vi rädda jobb och företag behöver vi snabbt bygga ut systemet och tillåta permitteringar med 100 procent, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

- Sänkningen av arbetsgivaravgifterna för 30 anställda i varje företag lindrar för de minsta företagen men hjälper inte de medelstora. Vi har framfört ett förslag om sänkta arbetsgivaravgifter med två tredjedelar i alla företag under fyra månader. Det är helt nödvändigt för att undvika massarbetslöshet och konkurser, avslutar Andreas Åström.

”Öka antalet arbetssökande i Stöd och matchning”26.5.2020 11:07:59 CESTPressmeddelande

Riksrevisionens granskning av Arbetsförmedlingens matchningstjänst Stöd och matchning (STOM) visar att det är ett är ett mycket väl fungerande valfrihetssystem. De fristående leverantörernas resultat presenteras i form av en rating som ligger till grund för de arbetssökandes val, vilket styr mot kvalitet och resultat. Ratingmodellen är ett träffsäkert instrument, de leverantörer som får flest stjärnor i ratingen får ut 30 procentenheter fler arbetslösa i jobb eller till studier än de leverantörer som bara får en stjärna.