Regeringens nya krispaket räcker inte

Under fredagen meddelade finansminister Magdalena Andersson att regeringen skjuter till ytterligare 125 miljarder till svenska företag i lån och lånegarantier. Detta är ytterligare ett steg i rätt riktning från regeringens sida, men det krävs mycket mer för att rädda jobben, enligt Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

- Krispaketet kommer tyvärr inte att hjälpa de företag som säljer på hemmamarknaden och behöver krediter snabbt för att klara sina betalningar. En betydligt högre statlig kreditgaranti för lån till små och medelstora lån via affärsbankerna kommer att behövas, säger Andreas Åström.

- Det är helt nödvändigt att man inför ett permitteringssystem som innebär att staten till 100 procent övertar det ekonomiska ansvaret för försörjningen av permitterade. Det är enda sättet att klara detta. Vi kommer att drabbas av massuppsägningar och konkurser snabbt om inget sker på det här området, säger Andreas Åström.

- Vi nås av indikationer på att bankernas utlåning till företagen tyvärr inte ser ut att fungera. Bankerna är rädda för kreditförluster och det skapar is i systemet. I Norge har regeringen lovat 50 miljarder i statligt borgensåtagande för små och medelstora företag. Det är den vägen vi bör gå i Sverige, avslutar Andreas Åström.

Bra att korttidsarbete omfattar hela tjänstesektorn2.4.2020 16:14:11 CESTPressmeddelande

Idag har riksdagen fattat beslut om att införa ett nytt system med korttidsarbete. I de ursprungliga skrivningarna av lagen omfattades inte hela tjänstesektorn. I beslutet som klubbats av riksdagen är detta ändrat och såväl konsulter, bemanningsföretag, vård- och omsorgsföretag, utbildningsföretag, upphandlad trafik och statliga bolag omfattas nu av systemet. Almega och våra åtta förbund har varit pådrivande bakom detta och välkomnar beslutet.

Almegas krav till statsministern27.3.2020 15:22:07 CETPressmeddelande

Under fredagen träffade Almegas vd Thomas Erséus statsminister Stefan Löfven tillsammans med ledande företrädare för Svenskt Näringsliv och representanter från flera fackförbund. Thomas Erséus presenterade vilka åtgärder som krävs för att stävja krisen i tjänstesektorn. Några saker som lyftes under mötet var fler åtgärder för att rädda jobb och företag, att det offentliga ska hålla sina ingångna avtal med näringslivet och vikten av ett öppet samhälle mot bakgrund av coronaviruset.