FastighetsägarnaFastighetsägarna

Regeringsförslag om tvistlösning kommer ge effektivare hyresförhandlingar

Regeringens lägger idag fram förslag om att införa en oberoende tvistlösning för de årliga hyresförhandlingarna. Tvistlösningen handlar om vad som händer när parterna inte kommer överens vid förhandlingsbordet. Dagens förslag gynnar både fastighetsägare och hyresgäster med en effektivare process för hyresförhandlingar, större förutsägbarhet och mindre risk för retroaktiva hyreshöjningar.

Regeringen går idag vidare med förslaget om att inrätta en oberoende tvistlösning för de årliga hyresförhandlingarna. Om fastighetsägare och Hyresgästföreningen inte kommer överens vid förhandlingsbordet kan tvisten enligt förslaget lösas genom att en oberoende skiljeman utses av hyresnämnden som lämnar en rekommendation om hyresutvecklingen. Dessutom föreslås lagstadgade tidsfrister och skadeståndssanktioner för att effektivisera förhandlingsprocessen.Förslaget välkomnas av både Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.

– Det är bra för landets hyresgäster att få detta på plats. Det kommer att leda till en bättre förutsägbarhet och färre retroaktiva hyreshöjningar, säger Erik Elmgren som är förbundschef för Hyresgästföreningen.

– Det är mycket välkommet att ett förslag om en oberoende tvistlösning nu läggs fram. Det kommer att leda till en effektiv förhandlingsprocess med färre konflikter, säger Anders Holmestig som är VD för Fastighetsägarna Sverige.

För att förslaget om tvistlösning ska gälla, måste parterna vara överens om att de vill använda sig av den. I juli år 2021 tecknade parterna ett avtal om det. Avtalet ska komplettera överenskommelsen om att parterna förhandlar hyror – den så kallade förhandlingsordningen. ​

Om förslaget:

En lagrådsremiss har tagits fram utifrån den statliga utredningen Ett oberoende tvistlösningsförfarande för kollektiva hyrestvister (Ds 2021:23)  och en proposition planeras under hösten 2022.

För mer information:

Hyresgästföreningen: Nationella pressjouren, 010–459 10 70, press@hyresgastforeningen.se

Niklas Stavegård, kommunikationschef, Fastighetsägarna Sverige, 072–738 22 27,
niklas.stavegard@fastighetsagarna.se

Om Hyresgästföreningen:

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.

Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Om Fastighetsägarna: