Regeringsuppdrag stöttar offentliga byggherrar

Dagens regeringsuppdrag ger bättre stöd till offentliga byggherrar att i upphandlingar kunna prioritera största möjliga värde för pengarna. Bostadsminister Per Bolund ger Upphandlingsmyndigheten ansvaret för att kvalitet i arkitektur och gestaltad livsmiljö får större tyngd vid offentlig upphandling. Det är en viktig pusselbit för att det offentliga ska agera förebildligt, som på sikt ger en bättre byggd miljö.
Elisabet Elfström, tf förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter. Foto: Peter Phillips

– Ett mycket välkommet regeringsbeslut! Vi har jobbat hårt för ett sådant här uppdrag, som underlättar upphandling med fokus på kvalitet och inte bara på pris. Det ger en bättre, hållbarare och vackrare livsmiljö för oss alla, säger tf förbundsdirektör Elisabet Elfström.

Det nya uppdraget innebär att Upphandlingsmyndigheten ska ta fram stöd så att kvalitetsfrågor inom arkitektur och gestaltad livsmiljö bättre tas tillvara vid offentlig upphandling. Vi ser att ovana och okunskap gör det svårt för många att handla upp arkitektur och andra kreativa tjänster. Exempelvis har skolor och förskolor omkring 600 olika beställare runt om i Sverige (jämfört med en i Finland), som alla har skilda erfarenheter och kunskap.

Redan när den nuvarande arkitekturpolitiken, Politik för en gestaltad livsmiljö, klubbades i maj 2018 pekade Sveriges Arkitekter på att Upphandlingsmyndigheten måste få ett eget uppdrag att ge kvalitetsdimensionerna för arkitektur utrymme i upphandlingar. Vi har arbetat för detta mot politiker och myndigheter samt återkommande lyft frågan i debatten. Nu får vi det vi har efterlyst.

I och med uppdraget räknar vi med att offentliga byggherrar framöver får ett rejält kunskapslyft. Dels genom att de stöttas i att använda fler av de upphandlingsförfaranden inom kreativa tjänster – det finns en bred palett – dels att Upphandlingsmyndigheten tar fram kompetensstöd och visar goda exempel. Förhoppningsvis får också priset det värde det förtjänar så att fokus hamnar på vad du får för pengarna istället för att tillgodose kortsiktiga ekonomiska intressen.

Bilderna är fria att använda för redaktionell publicering.

Elisabet Elfström, tf förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter och bostadsminister Per Bolund (MP).