Regional samverkan för tydlighet kring påverkan på idrotten

Region Skåne har skärpt restriktionerna för att minska den ökande smittspridningen av coronaviruset. Maxgräns med 50 personer för publik i region Skåne bibehålls fram till den 30 november.

– Det är en utmanade tid för oss alla och även för idrottsrörelsen. Vi behöver hjälpas åt att hålla i och hålla ut och försöka hantera den frustration som lätt växer när förutsättningar och förväntan plötsligt ändras till bakslag och nya restriktioner. Var och en av oss, förtroendevald, ledare, föräldrar och aktiva måste orka att fortsätta ta vårt gemensamma ansvar för att minska smittspridning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet samverkar på nationell nivå med Folkhälsomyndigheten, polismyndigheten och regeringen. På regional nivå för Riksidrottsförbundet samtal med regionalt smittskydd efter myndigheternas önskemål, specialidrottsförbund och våra RF-SISU distrikt för att idrottsrörelsen på bästa sätt tillsammans ska hjälpas åt att ta kloka beslut utifrån de skärpta lokala restriktionerna och utifrån mångfalden av idrotter och idrottsmiljöer. Under tisdagskvällen höll RF-SISU Skåne ett digitalt informationsmöte för idrottsföreningar i regionen där även regional smittskyddsläkare deltog tillsammans med representanter från Riksidrottsförbundet.

Lokala allmänna råd i region Skåne gäller till den 17 november. För idrotten i Skåne gäller att avstå från att delta på idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och ungdomar födda 2005 eller senare och inte professionella idrottare som har idrotten som yrke.

Samtliga lokala råd som gäller i Skåne hittar du här (länk till Folkhälsomyndigheten)

Länsstyrelsen i Skåne har beslutat att allmänna sammankomster och offentligt tillställningar i regionen, fram till den 30 november, får arrangeras för maximalt 50 deltagare. Det är därmed inte möjligt för arrangörer inom regionen att öka publikkapaciteten till 300 personer tidigare än så.