Regional utvecklingsstrategi antagen: V vill betona välfärdens roll i utvecklingen

Idag antogs en reviderad utvecklingsstrategi för Region Skåne i Regionala Utvecklingsnämnden. Vänsterpartiet vill se ett brett ägarskap av strategin och betonar välfärdens roll för en utveckling mot ett mer jämlikt Skåne med långsiktiga stabila mål för en hållbar samhällsutveckling.

- Den regionala utvecklingsstrategin är en viktig del av det gemensamma utvecklingsarbetet för aktörer inom Skåne, säger Vilmer Andersen, representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Vi behöver den gemensamma visionen för den nödvändiga samhällsomställning som ska genomföras för att minska vår klimatpåverkan i så hög utsträckning som möjligt, samtidigt som vi behöver samlas för att hantera utmaningar i form av ökad ojämlikhet, minskad sysselsättning och förändrad demografi. Det är bara med gemensamma mål vi kan arbeta för ett Skåne som uppfyller visionen, menar han.

Strategin revideras en gång per mandatperiod och uppdateras utifrån förändringar i regionen och omvärlden. Den nuvarande strategin antas mitt under Covid-19-pandemin, något som ytterligare betonar vikten av en utbyggd välfärd inför framtiden, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet:

- Inte minst pekar det på betydelsen av en stark välfärd för alla regionens invånare, säger hon. På samma sätt som klimatfrågorna behöver utgöra grunden för vårt utvecklingsarbete behöver invånarnas behov av välfärd alltid vara täckt för att vi tillsammans ska kunna ta sikte mot framtiden. För oss handlar det om en gemensamt finansierad jämlik välfärd av hög kvalitet, oavsett om det gäller skola, vård och omsorg eller kollektivtrafik och kultur. Välfärden behöver rustas upp och stärkas för att garantera alla invånare stöd, omsorg och vård efter behov i framtiden, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet om att anta strategin i nuvarande skick. Strategin går vidare för beslut i Regionfullmäktige i juni.

Läs den av nämnden antagna versionen här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Alliansen vägrar lyssna – och fortsätter med oetisk medfinansiering av hörselhjälpmedel8.5.2020 12:34:48 CESTNyheter

Förra veckan tog Psykiatri- habilitering- och hjälpmedelsnämnden beslut om att utveckla informationsbroschyrerna som beskriver system för medfinansiering av hörselhjälpmedel i regionen. Beslutet grundar sig i den kritik som riktats mot systemets uppbyggnad där patienter bland annat blivit rekommenderade hjälpmedel som tillverkas av samma ägare som driftar hörselvårdsmottagningen. Istället för att göra om systemet och förhindra att företagen kan tjäna pengar på riktade rekommendationer kring de egna hjälpmedlen väljer man att skriva om broschyren.

V vill fokusera på hantering av Coronaviruset och skjuta budgetläggning till hösten16.4.2020 15:52:40 CESTPressmeddelande

Region Skåne är mitt i ett intensivt arbete för att hantera situationen kring Covid-19, både i direkta verkningar och i att bygga upp system som kan hantera långsiktiga negativa effekter. I dessa turbulenta tider kan en tillförlitlig budget för 2021 inte tas fram i juni, menar Vänsterpartiet, som därför har lagt ett initiativärende för att skjuta upp budgetläggningen till hösten och hoppas på en bra diskussion mellan partierna.