Regional utvecklingsstrategi antagen: V vill betona välfärdens roll i utvecklingen

Idag antogs en reviderad utvecklingsstrategi för Region Skåne i Regionala Utvecklingsnämnden. Vänsterpartiet vill se ett brett ägarskap av strategin och betonar välfärdens roll för en utveckling mot ett mer jämlikt Skåne med långsiktiga stabila mål för en hållbar samhällsutveckling.

- Den regionala utvecklingsstrategin är en viktig del av det gemensamma utvecklingsarbetet för aktörer inom Skåne, säger Vilmer Andersen, representant för Vänsterpartiet i Regionala Utvecklingsnämnden. Vi behöver den gemensamma visionen för den nödvändiga samhällsomställning som ska genomföras för att minska vår klimatpåverkan i så hög utsträckning som möjligt, samtidigt som vi behöver samlas för att hantera utmaningar i form av ökad ojämlikhet, minskad sysselsättning och förändrad demografi. Det är bara med gemensamma mål vi kan arbeta för ett Skåne som uppfyller visionen, menar han.

Strategin revideras en gång per mandatperiod och uppdateras utifrån förändringar i regionen och omvärlden. Den nuvarande strategin antas mitt under Covid-19-pandemin, något som ytterligare betonar vikten av en utbyggd välfärd inför framtiden, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet:

- Inte minst pekar det på betydelsen av en stark välfärd för alla regionens invånare, säger hon. På samma sätt som klimatfrågorna behöver utgöra grunden för vårt utvecklingsarbete behöver invånarnas behov av välfärd alltid vara täckt för att vi tillsammans ska kunna ta sikte mot framtiden. För oss handlar det om en gemensamt finansierad jämlik välfärd av hög kvalitet, oavsett om det gäller skola, vård och omsorg eller kollektivtrafik och kultur. Välfärden behöver rustas upp och stärkas för att garantera alla invånare stöd, omsorg och vård efter behov i framtiden, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet om att anta strategin i nuvarande skick. Strategin går vidare för beslut i Regionfullmäktige i juni.

Läs den av nämnden antagna versionen här.

Vilmer AndersenLedamot i Regionfullmäktige (V), representant i Regionala Utvecklingsnämnden

Tel:070 - 585 22 24

Strejk inom privat omsorg: dags att återta verksamheten i egen regi!13.1.2021 12:11:39 CETPressmeddelande

Vänsterpartiet stöttar strejkvarsel inom privat omsorg! Fackförbundet Kommunal gick förra veckan ut med varsel om strejk då förhandlingarna med de privata vårdföretagen kört fast. De anställda har fått nog. Den femtonde januari går man in i steg ett av strejken, och om man fortfarande inte får gehör upphör arbetet på vissa arbetsplatser helt en vecka senare. Vänsterpartiet stöttar de anställda i strejken. Vinster i välfärden ska aldrig gå före behoven hos de äldre, boende, patienter och personal!

V vill få stopp på onödiga runtflyttningar i vården13.11.2020 13:06:33 CETPressmeddelande

Vårdplatsbristen i Skåne har skapat ett system där det inte är ovanligt att patienter flyttas mellan avdelningar. När flyttar sker av medicinska skäl, att man är färdigbehandlad eller behöver expertis från en annan avdelning, är detta naturligtvis helt rätt. Det är dock problematiskt med de mycket vanliga flyttar som sker för att platsen behövs av en annan patient, inte för att man själv är färdigbehandlad. Det leder till slitsamma förflyttningar och drabbar ofta multisjuka patienter som mått mycket bättre av att få stanna i lugn och ro på samma avdelning, menar Vänsterpartiet: