Regionala prognoser: Stark byggkonjunktur i hela landet

Byggkonjunkturen är relativt stark över hela landet. I alla län ökar bygginvesteringarna under prognosperioden 2017-2018. Det visar Sveriges Byggindustriers nya konjunkturrapport.

Stockholm är den enskilt största byggmarknaden men den kraftigaste uppgången noteras i Södermanlands och Blekinge län. Västernorrlands och Jämtlands län får en något svagare utveckling över prognosåren.

– Det är framför allt bostadsbyggandet som avgör hur stark eller svag den länsvisa utvecklingen blir. För att bostadsproduktionen ska bli kvar på en jämn och hög nivå även i framtiden är en fortsatt utbyggnad av infrastrukturen mycket viktig. Det är positivt att regeringen givit Trafikverket i uppdrag att ta extra hänsyn till möjligheterna för bostadsproduktion när de gör sin infrastrukturplanering. Däremot saknas en helhetssyn kring aktuella förslag som påverkar de finansiella förutsättningarna för hushållen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Län 2016 (Mdkr) Utveckling 2016-2018
Västra Götaland 74,3 18%
Örebro 10,2 16%
Östergötland 18,8 14%

För information och kommentarer om de lokala prognoserna kontakta en av Sveriges Byggindustriers lokala chefer:

BLEKINGE  Johanna Appelgren, 0706-90 95 99

VÄSTERNORRLAND  Berndt Jonsson, 0706-29 01 93

VÄSTMANLAND  Michael Daun, 0709-30 74 74

ÖREBRO  Annika Almeen, 0768-19 57 87

ÖSTERGÖTLAND Cecilia Johansson, Linköping, 0705-35 57 53 Jan Malmberg, Norrköping, 0705-10 66 25

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.