Regionen måste ta ansvar för förlossningvården

801 födslar har redan skett på överfyllda mottagningar bara i år, 141 barnmorskor har sagt upp sig och 70 tjänster inom förlossningsvården är obemannade. Dessutom har alla chefer på Södersjukhusets förlossningsavdelning sagt upp sig. Det är dags för regionen att ta sitt ansvar. Därför går vi nu ihop med Socialdemokraterna och begär ett extra sammanträde med regionstyrelsen - för att rädda förlossningsvården

I väntan på en mänsklig arbetssituation för barnmorskorna

Vi ser en verklighet där barnmorskor inte hinner gå på toa eller äta under sina arbetspass. Förlossningsvården har kommmit att likna en bilfabrik där effektivitet är honnörsord från den blågröna majoriteten. Vi vill istället att medmänsklighet ska leda vägen. Att den födande får föda på sina vilkor. Detta går tyvärr inte när den närmaste förlossningavdelning är överbelastad och den födande kvinnan blir lotsad till en annan förlossningsklinik.

Vi, Vänsterpartiet Region Stockholm, har budgeterat för 1000 fler förlossningsplatser och när det kommer svart på vitt, som nu, blir det tydligt att dom behövs. Det skulle ge den luft i systemet som behövs. Både för barnmorskorna och de födande kvinnorna. Men även för vår framtida generation som föds i regionen.

Begäran om ett extra sammanträde i regionstyrelsen har skickats in och svar väntas i dagarna. Se dokumentet under bifogade filer.

#TrygghetÄr en bra arbetssituation för förlossningspersonalen

#BACKAbarnmorskorna

I väntan på en mänsklig arbetssituation för barnmorskorna