Regionfinaler i PRO:s nationella frågesport

På torsdag den 1 september hålls regionfinaler i PRO:s nationella frågesport PROvetarna. Finalerna genomförs på fem olika platser i Sverige.
Laget från PRO Alingsås vann förra årets riksfinal av PROvetarna. Foto. Anneli Nygårds.

Tävlingen startar samtidigt på alla ställen och samma frågor, levererade i förslutna kuvert, ställs i alla finaler. Det blir en lekfull tävling – men på största allvar. Och intresset är stort från både deltagare och publik.

PROvetarna bjuder på kluriga frågor inom tolv olika teman. För att vinna krävs en bra lagsammansättning samt kunskaper om både aktuella och historiska ämnen. Den nationella frågesportstävlingen börjar med uttagningar ute i föreningarna runt om i landet för att sedan gå vidare till distrikten. Alla utom tre distrikt har i år genomfört lokala distriktsfinaler och vaskat fram ett vinnande föreningslag som nu ska tävla i de fem regionerna.

Samtliga regionfinaler genomförs den 1 september klockan 13.00. Välkommen att besöka någon av tävlingarna i Hovmantorp, Alingsås, Västerhejde, Surahammar eller Östersund!

Regionfinal 1 – arrangeras av PRO Kronoberg i Hovmantorp

I Allhallen, Parkgatan 1 i Hovmantorp samlas fyra PRO-distrikt till regionfinal. Det är Halland, Jönköpings och Kronobergs län och Skåne.

Regionfinal 2 – arrangeras av PRO Norra Älvsborg i Alingsås

I Folkets Hus, Norra Strömgatan 9 i Alingsås tävlar distrikten Bohuslän, Göteborg, Norra Älvsborg, Skaraborg och Södra Älvsborg och Värmland.

Regionfinal 3 – arrangeras av PRO Gotland i Västerhejde

I Västerhejde Bygdegård, Toftavägen 170A, Visby tävlar tre PRO-distrikt: Gotland, Södermanland och Östergötland.

Regionfinal 4 – arrangeras av PRO Västmanland i Surahammar

I Folkets Hus, Köpmangatan 26 i Surahammar tävlar distrikten Dalarna, Gävleborg, Uppsala län, Västmanland och Örebro län.

Regionfinal 5 – arrangeras av PRO Jämtlands län i Östersund

I Totohallen Östersundstravet, Krondikesvägen 91B tävlar distrikten Jämtlands län, Medelpad, Norrbotten, Västerbottens län och Ångermanland.

Vinnarna i respektive regionfinal får äran att delta i den stora riksfinalen som hålls i Stockholm 1 november.

Ola Nilsson, sakkunnig, 070-236 35 03, ola.nilsson@pro.se
Sten Söderberg, pressekreterare, 08-701 67 10, sten.soderberg@pro.se