Regionfinaler i PROvetarna på torsdag 21/10

Regionfinaler i PRO:s stora frågesport PROvetarna hålls nu på torsdag, den 21 oktober. Trots restriktionerna, som hindrat medlemmarnas möjlighet att träffas och umgås under största delen av året, har alla utom tre distrikt lyckats genomföra sina lokala finaler och vaskat fram ett vinnande föreningslag. Och intresset är stort från både deltagare och publik.

Från riksfinalen i PROvetarna i Stockholm 2019. FOTO: Anneli Nygårds.

Regionfinalerna hålls på fem platser i Sverige. Tävlingen startar samtidigt klockan 13:00 på alla platser och samma frågor, levererade i förslutna kuvert, ställs i alla finaler. PROvetarna bjuder på kluriga frågor inom tolv olika ämnesområden – både aktuella och för minnet. Frågesporten börjar med uttagningar ute i föreningarna runt om i landet för att sedan gå vidare till distrikten. Där utses de lag som sedan ska tävla i de fem regionfinalerna. Den stora riksfinalen hålls i Stockholm i december.

Regionfinal 1 – arrangeras av PRO Halland i Eldsberga, Halmstad

I Eldsberga samlas fem PRO-distrikt till regionfinal. Det är Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar län och Skåne. Välkommen till Gullbrannagården i Eldsberga den 21 oktober klockan 13:00.

Regionfinal 2 – arrangeras av PRO Södra Älvsborg i Limmared, Tranemo

I Limmared tävlar distrikten Bohuslän, Göteborg, Norra Älvsborg, Skaraborg och Södra Älvsborg. Välkommen till Folkets Hus, Backgatan 2 i Limmared, 21 oktober klockan 13:00.

Regionfinal 3 – arrangeras av PRO Jönköpings län i Nässjö

I Nässjö tävlar distrikten Gotland, Jönköpings län, Stockholms län och Östergötland. Välkommen till Hotell Högland, Esplanaden 4 i Nässjö, 21 oktober klockan 13:00.

Regionfinal 4 – arrangeras av PRO Örebro län i Örebro

I Örebro tävlar distrikten Dalarna, Gävleborg, Uppsala län och Örebro län. Välkommen till ABF Örebro, Fredsgatan 18 i Örebro, 21 oktober klockan 13:00.

Regionfinal 5 – arrangeras av PRO Medelpad i Ånge

I Ånge tävlar distrikten Jämtlands län, Medelpad, Norrbotten, Västerbottens län och Ångermanland. Välkommen till Folkets Hus, Centraltorget 20 i Ånge, 21 oktober klockan 13:00.

Vinnarna i regionfinalerna gör upp om äran och det åtråvärda vandringspriset i den stora riksfinalen i Stockholm i december.

För ytterligare information om deltagande lag och lokala kontaktpersoner, med mera: Ola Nilsson, sakkunnig PRO, telefon: 070-236 35 03, e-post: ola.nilsson@pro.se. Sten Söderberg, pressekreterare PRO, telefon: 08-701 67 10, e-post: sten.soderberg@pro.se.

Från riksfinalen i PROvetarna i Stockholm 2019. FOTO: Anneli Nygårds.

PRO välkomnar skattesänkningar på sjukersättning1.9.2021 15:54:29 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen förslag på flera inkomstskattesänkningar. Bland annat föreslås personer som har sjukersättning få en kraftig skattesänkning från nästa år. PRO välkomnar att ekonomin kommer att förbättras för personer med sjukersättning, men skattesänkningar får inte ersätta höjda allmänna pensioner och satsningar på äldreomsorg, säger PRO:s ordförande Christina Tallberg.