Regionfullmäktige Skåne: Regionens årsredovisning och Vänsterpartiets motion om avgiftsbefriad tvångsvård behandlade

Den tredje april sammanträdde Skånes Regionfullmäktige i Kristianstad. Vänsterpartiet inkom bland annat med en motion om att människor inte borde tvingas betala för tvångsvård.

En person som har en allvarlig psykisk störning kan tvingas att bli vårdad mot sin vilja inom psykiatrisk tvångsvård. Idag tar regionen ut avgifter trots att behandlingen sker mot patientens vilja. Det tycker Vänsterpartiet Skåne är fel. Avgifter för tvångsvård har tidigare avskaffats av Region Östergötland, Landstinget i Värmland, Region Halland och Landstinget i Kalmar län.

- Tvångsomhändertagna personer inom psykiatrin tillhör en väldigt utsatt patientgrupp. Att dessutom få betala avgifter för vård man tvingas till är orimligt, menar Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

- När samhället övertar ansvaret för en människas vård är det också rimligt att samhället tar ansvar för eventuella patientavgifter. Vi pratar mycket om att minska klyftorna i jämlikhet. Vi kan inte bara tala om det utan vi måste göra satsningar på riktigt, säger Agneta Lenander, representant för Vänsterpartiet i regionfullmäktige, i sitt medhåll.

Motionen om tvångsvård röstades ner till förmån för regionstyrelsens förslag som innebar att frågan läggs på is ytetrligare en tid.

Andra viktiga frågor på dagordningen rörde regionens nyligen släppta årsredovisning för 2017.

- I Sverige blir de rika rikare, men samtidigt så växer köerna på sjukhusen sig långa. Detta är bakvänt. Vi behöver en solidarisk politik som bygger en sjukvård för alla utifrån behov. Med över en miljard i underskott för den skånska sjukvården är det tydligt att rikedomarna behöver omfördelas så att välfärden och sjukvården alltid finns där oavsett vem man är, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Vänsterpartiet inkom också med en enkel fråga till regionledningen efter att Cancerfondsrapporten 2018 delgivit resultat där de visar på stor ojämlikhet i vård för människor med olika utbildningsbakgrund. Ytterligare tre enkla frågor riktas till ordföranden för patientnämnden, kollektivtrafiknämnden och regionala utvecklingsnämnden och rörde det ökande antalet anmälningar riktade mot psykiatrin, skyddsombudens rapporter om bristande arbetsmiljö för anställda hos Arriva respektive anställningsformer inom projekt i regionens regi.

För åtkomst till de enkla frågorna, besök vårt pressrum på https://via.tt.se/pressrum/vansterpartiet-skane/m?publisherId=2370597

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.