Regionpolicy om flyg kan bli ett slag i luften

Från och med 2022 års budget antar Region Stockholm nya riktlinjer för tjänsteresor. Alla resor som tar fem timmar eller mindre med tåg – ska tas med tåg. Transportföretagen menar att detta kan bli ett "slag i luften" och även riskera tillgängligheten till Stockholmsregionen. Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen - Flyg kommenterar.

Inrikesflyget ingår redan i EU:s utsläppshandel. Det innebär att utsläppen inte minskar om Region Stockholm slutar flyga, utsläppen omfördelas bara men på samma nivå, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen - Flyg.

En vital del i Region Stockholms utvecklingspotential som tillväxtmotor är tillgängligheten. Den är beroende av intermodalitet genom exempelvis Arlanda och Bromma.

Flygbranschen är långt ifrån återhämtad ekonomiskt efter pandemin och kämpar för att kunna fortsätta leverera den tillgängligheten till Stockholmsregionen. Förlorade kunder som faktiskt kan vinna både ekonomiskt och tidsmässigt på att välja flyg med biodrivmedel innebär ytterligare skada för regionens ekonomiska förutsättningar.