Regionråd tar plats i jury för nationellt träskyddspris

Lars Holmin, regionråd (M) i Västra Götaland, ingår i juryn för nyinstiftade Träskyddspriset 2020.

– Tillväxt och byggande har alltid legat mig varmt om hjärtat. Att få vara med att uppmärksamma projekt som har god arkitektur och där materialval ges en central roll för medvetna miljöval känns roligt. Ser vi till samhällsutvecklingen så är det mycket som talar för branschen, säger Lars Holmin.

När urbaniseringen fortgår utgör attraktiva utemiljöer i våra stadsmiljöer ett centralt inslag i ett hållbart samhällsbyggande. Därför har Svenska Träföreningen beslutat att inrätta ett årligt pris, med start från i år.

– Att bygga hållbara stadsmiljöer är viktigt både sett till sociala och till miljömässiga aspekter. Även det ekonomiska perspektivet med lång förväntad livslängd och resurseffektivt underhåll talar för trä vid rätt materialval, säger Fredrik Westin, vd Svenska Träskyddsföreningen.

Han tillägger:

– Det känns riktigt bra att Lars Holmin har valt att anta uppdraget. Han kan med sin erfarenhet tillföra viktiga dimensioner från det region- och kommunpolitiska livet.

Nomineringstiden för tävlingsbidrag går ut den 9 augusti. Den slutliga vinnaren uppmärksammas senare i höst.

För ytterligare kommentarer från Lars Holmin: 070-562 62 79

Juryn:

I juryn som utser vinnare i Träskyddspriset 2020 ingår bland annat Lars Holmin, regionråd Västra Götaland, Jöran Jermer, sakkunnig inom träskydd, Ulf Nordfjell, landskapsarkitekt och Karin Sandberg, senior forskare inom träbyggnad på RISE och Fredrik Westin, VD Svenska Träskyddsföreningen.

Skellefteå – tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor

Alingsås – bland annat nya Sjöstaden vid sjön Gerdsken