Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

- Redan innan pandemin kom vet vi att arbetsbelastningen var för hög på många håll inom den skånska hälso- och sjukvården, sen kom pandemin. Personalen i bland annat vården har gjort fantastiska insatser och nu är insatser för återhämtning och långsiktiga strategier för en god arbetsmiljö helt avgörande, säger hon.

På nationell nivå har regeringen föreslagit en återhämtningsbonus där man exempelvis lyfter fram utveckling av arbetsmetoder och arbetstidsförkortningar med syfte att minska sjukskrivningstalen, förbättra arbetsmiljön, säkra kompetensförsörjningen och minska personalomsättningen. Vänsterpartiet i Region Skåne vill se en lokal strategi som tas fram tillsammans med personalen och de fackliga organisationerna.

Regionstyrelsen tog även beslut om nya biljetter för kollektivtrafiken: en ungdomsbiljett för kommunerna att köpa in och en flexibel biljett med 10/30-dagarskort för Öresundsregionen. Vänsterpartiet ställer sig positiva till valmöjligheter inom biljettsystemet, men hade hellre sett en lägre prissättning för erbjudanden.

- Vi vill få igång resandet tryggt men stadigt efter pandemin och tror att lägre priser ger fler möjlighet att resa på lika villkor oavsett var i regionen man bor, säger Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i regionstyrelsen.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

Vänsterpartiet Skåne: Positivt med press på regeringen - vi kan inte acceptera marknadshyror!15.6.2021 13:16:13 CEST | Pressmeddelande

Under morgonens presskonferens presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar partiets krav: Gör inga ändringar av hyreslagstiftningen eller börja förhandla med hyresgästernas representanter. Om regeringen inte ger ett positivt besked inom 48 timmar saknar Vänsterpartiet förtroende för statsminister Stefan Löfven. Bra tycker Vänsterpartiet i Skåne som ställer sig bakom kravet: Stoppa marknadshyrorna nu!