Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

- Redan innan pandemin kom vet vi att arbetsbelastningen var för hög på många håll inom den skånska hälso- och sjukvården, sen kom pandemin. Personalen i bland annat vården har gjort fantastiska insatser och nu är insatser för återhämtning och långsiktiga strategier för en god arbetsmiljö helt avgörande, säger hon.

På nationell nivå har regeringen föreslagit en återhämtningsbonus där man exempelvis lyfter fram utveckling av arbetsmetoder och arbetstidsförkortningar med syfte att minska sjukskrivningstalen, förbättra arbetsmiljön, säkra kompetensförsörjningen och minska personalomsättningen. Vänsterpartiet i Region Skåne vill se en lokal strategi som tas fram tillsammans med personalen och de fackliga organisationerna.

Regionstyrelsen tog även beslut om nya biljetter för kollektivtrafiken: en ungdomsbiljett för kommunerna att köpa in och en flexibel biljett med 10/30-dagarskort för Öresundsregionen. Vänsterpartiet ställer sig positiva till valmöjligheter inom biljettsystemet, men hade hellre sett en lägre prissättning för erbjudanden.

- Vi vill få igång resandet tryggt men stadigt efter pandemin och tror att lägre priser ger fler möjlighet att resa på lika villkor oavsett var i regionen man bor, säger Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i regionstyrelsen.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

Vänsterpartiet Skåne krokar arm med sex andra regioner för avvecklingen av Bromma Flygplats2.6.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under morgondagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne läggs ett förslag på att ställa sig emot stängningen av Bromma flygplats. Samtidigt står hela samhället inför ett globalt klimathot. Att ställa om mot klimatsmarta resealternativ är ett ansvar som måste tas, och det skyndsamt. Avvecklingen av Bromma flygplats är ett steg i rätt riktning, menar samlade Vänsterpartister.

V: Vi ska inte behöva trängas i kollektivtrafiken!10.5.2021 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Larmen om trängsel i kollektivtrafiken har inte mattats av. Nu när skolor och arbetsplatser så smått börjar öppna upp för minskad distansundervisning riskerar problemet att förvärras ytterligare. Det är många som inte har andra sätt att ta sig runt på, och personalen har rätt till en trygg arbetsmiljö. Skånetrafiken måste se över sätt att minska trängseln ombord, menar Vänsterpartiet.

V: Samverkan kring barn och unga - de som gör jobbet måste få förutsättningarna de behöver6.5.2021 15:13:29 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Skåne lämnade nämnden ett yttrande angående Region Skånes revisorers granskning av samverkan kring barn och unga med behov av samordnade insatser. Vänsterpartiet vill understryka att samverkan inte är bara en central åtgärd, utan bygger på att kunskap om förutsättningarna ges till alla de som jobbar med barnen.