Regionstyrelsen: V tar initiativ till plan för återhämtning och bättre arbetsmiljö

På dagens möte med regionstyrelsen i Region Skåne tog Vänsterpartiet initiativ till en regional strategi för återhämtning och stärkt arbetsmiljö för regionens medarbetare nu och framöver. Problemen är inte nya, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet, och vi behöver lösa dem omgående samtidigt som vi ser till att förändringarna blir långsiktigt hållbara och bestående:

- Redan innan pandemin kom vet vi att arbetsbelastningen var för hög på många håll inom den skånska hälso- och sjukvården, sen kom pandemin. Personalen i bland annat vården har gjort fantastiska insatser och nu är insatser för återhämtning och långsiktiga strategier för en god arbetsmiljö helt avgörande, säger hon.

På nationell nivå har regeringen föreslagit en återhämtningsbonus där man exempelvis lyfter fram utveckling av arbetsmetoder och arbetstidsförkortningar med syfte att minska sjukskrivningstalen, förbättra arbetsmiljön, säkra kompetensförsörjningen och minska personalomsättningen. Vänsterpartiet i Region Skåne vill se en lokal strategi som tas fram tillsammans med personalen och de fackliga organisationerna.

Regionstyrelsen tog även beslut om nya biljetter för kollektivtrafiken: en ungdomsbiljett för kommunerna att köpa in och en flexibel biljett med 10/30-dagarskort för Öresundsregionen. Vänsterpartiet ställer sig positiva till valmöjligheter inom biljettsystemet, men hade hellre sett en lägre prissättning för erbjudanden.

- Vi vill få igång resandet tryggt men stadigt efter pandemin och tror att lägre priser ger fler möjlighet att resa på lika villkor oavsett var i regionen man bor, säger Patrik Milton, representant för Vänsterpartiet i regionstyrelsen.

Patrik MiltonLedamot i Regionfullmäktige, ersättare i Regionstyrelsen

Tel:0706-392106

V:s budgetmotion för 2022: Jämlikt Skåne - för en välfärd att lita på21.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionstyrelsen presenterar Vänsterpartiet i Region Skåne sitt förslag till budgetmotion inför 2022. Förslaget präglas av satsningar på jämlikhet genom förstärkningar av det gemensamma: ökade resurser till sjukvården för säkerställd vård och förbättrad arbetssituation för personalen, en välutbyggd och tillgänglig kollektivtrafik för hela Skåne, en kultursatsning för ökad långsiktig finansiering och ett tydligt fokus på klimatomställning. Dessutom ingår en regional satsning för skrotad karensdag för regionens drygt 36 000 anställda.

V ställer styret till svars om arbetsmiljön inom den skånska vården28.9.2021 15:22:28 CEST | Pressmeddelande

Under dagens möte med regionfullmäktige ställde Agneta Lenander, sjuksköterska och representant för Vänsterpartiet, styret till svars för situationen inom vården. ”Det kokar i leden och det uttrycks åsikter om en arbetsgivare som tar sin personal för givet, som inte håller det som lovats, en arbetsgivare som kallt räknar med att det är den vårdanställdes samvete som löser vakanser i schemat, även i höst”, säger hon.