Registreringsplikten av förpackningar utökas i Tyskland från juli - svenska exportföretag påverkas

Som en del av den nya tyska förpackningslagstiftningen kommer nu ytterligare krav på registrering och redovisning. Från 1 juli 2022 måste samtliga företag som i kommersiellt syfte marknadsför förpackade varor på den tyska marknaden registrera alla typer av förpackningar hos det centrala förpackningsregistret (Zentrale Stelle) via den så kallade Lucid-portalen. Även svenska exportföretag påverkas.

ClaudioSchwarz_unsplash

– Det är en omfattande och betydande förändring, eftersom även exempelvis transport- och industriförpackningar, som tidigare inte haft någon registreringsplikt, omfattas av de nya kraven, säger Johan Uhlin, avdelningschef för miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Högre krav också för serviceförpackningar

Vidare kommer alla företag, som marknadsför och säljer varor och tjänster i Tyskland via e-handelsplattformar, vara skyldiga att registrera sig hos Zentrale Stelle före den 1 juli och e-handelsplatser har en skyldighet att kontrollera att säljarna har implementerat registreringskraven och är med i systemet.

Även för så kallade serviceförpackningar som exempelvis används för att ta med sig färdig mat från butiker medför den nya lagstiftningen högre krav på registrering. Företag som köper sina ofyllda serviceförpackningar från en leverantör eller grossist och redan har betalt återvinningen av sina förpackningar ska också registrera sig i Lucid.

Dokumentation krävs

Sedan 5 maj 2022 har det varit möjligt att registrera sina uppgifter i det centrala förpackningsregistret via Lucid-portalen och senast den 1 juli 2022 måste det vara klart. Från och med 15 maj 2023 ska statliga myndigheter kunna begära in dokumentation från tillverkare och distributörer för föregående år på de transport- och industriförpackningar som släppts ut på marknaden, tagits tillbaka och återvunnits.

Tysk-Svenska Handelskammaren hjälper svenska exportföretag med registrering och dokumentation kring förpackningar, el- och batteriavfall som avsätts på den tyska marknaden.

För mer information:

Kontakta Johan Uhlin, avdelningschef för miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren: Johan.Uhlin@handelskammer.se; +46-40-30 49 46

ClaudioSchwarz_unsplash

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Färsk tysk statistik: Handeln med Sverige ökar28.2.2022 13:00:15 CET | Pressmeddelande

Efter att 2020 uppvisat den största nedgången sedan finanskrisen har den tyska utrikeshandeln återhämtat sig kraftigt under 2021. Förväntningarna på en skjuts i konjunkturen stärks därtill när landet inom kort häver coronarestriktionerna, även om osäkerheten just nu är stor med tanke på den pågående utvecklingen i Ukraina. Handeln mellan Tyskland och Sverige klarade sig väl under coronakrisen och ökade under 2021 med 14,7 procent. Ryssland var Tysklands trettonde viktigaste handelspartner, strax före Sverige.

Skolor får miljoner för satsning på tyska – växande behov av språkkunskaper i näringslivet6.9.2021 15:51:31 CEST | Pressmeddelande

Tysk-Svenska Handelskammarens initiativ för att främja det tyska språket i svenska skolor är inne på sitt tredje år. Det innebär att nu totalt 125 skolor runt om i Sverige tilldelats medel för att stötta särskilda satsningar på tyska språket. Drygt 4,5 miljoner kronor har delats ut till svenska skolor från norr till söder sedan 2018. Behovet av språkkunskaper växer i näringslivet.