Regnkungen ostoppbar på Rudskogen
- Det hade jag verkligen inte trott efter kvalet. Då hade vi inte varvtiderna för att hänga med, men när jag vaknade i morse och såg att det regnade så steg ju förhoppningarna, säger Johan, som förstås fick beröm av teamchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.
- Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy Kristoffersson.
Efter ett mycket tungt kval på torr bana under lördagen var det en besviken Johan Kristoffersson som lämnade Rudskogens motorbana med en sjätteplats och utan kvalpoäng.
Men när gråa moln tornade upp sig under söndagsmorgonen ljusnade anletsdragen på ”Kungen av regn” och i första racet visade Kristoffersson att det fanns all anledning till optimismen. Från sjätte startspår fick han till en blixtrande start med sin Golf GTI TCR och var uppe på andra plats redan i kurva två.
- En väldigt väldigt bra start och sedan hade jag bra pace. Det är bara att tacka teamet för en perfekt bil. Vi gjorde några små justeringar efter warm up och det fungerade.
Kristoffersson gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Därifrån började jakten, en framgångsrik sådan. Kristoffersson behövde några varv för att fånga in sina byten, men med halva racet kvar var han uppe i täten och seglade sedan ifrån till seger med hela elva sekunders marginal.
- Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.
Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet.
Bakom Kristoffersson gjorde de övriga två Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarna mycket fina insatser. Hugo Nerman fick också en kanonstart, men hamnade i trängsel och fick börja om längre bak i fältet. Därifrån visade han mycket bra fart och tog sig upp till femte plats, delad karriärbästa, med vittring på Philip Morin på fjärde. Därmed blev det 18 nya poäng i juniormästerskapet.
Från sista startrutan gjorde Nicklas Oscarsson en stark uppkörning från 17:e till tolfte plats.
- Både Hugo och Nicklas gjorde ett riktigt bra första race, tycker Tommy Kristoffersson.
I andra racet tog sig inte Johan Kristoffersson fram lika enkelt som i första.
- Jag fick en bra start, men det var det fler som fick, inte minst Fredrik Ekblom, kommenterar Johan, som fick jaga från en fjärdeplats.
Efter några varv var han dock uppe på andra och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team. Sju extra poäng hägrade, 25 istället för 18.
- Det blev mer taktik i andra racet. Andreas är riktigt duktig på att köra och han hade bra pace, så jag tänkte att vi skulle skapa lucka bakåt innan jag satte in stöten.
Attacken kom efter långa rakan, en satsning utöver det vanliga.
- Där bromsade jag absolut så sent jag vågade. Det var precis jag fick stopp utan att låsa upp hjulen, medger Kristoffersson som överraskade västgöten:
- Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.
- Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menar Tommy Kristoffersson.
Omkörningen ledde fram till andra raka segern och en total mästerskapsledning på fjorton poäng, 173 för Johan mot 159 för Robert Dahlgren.
Hugo Nerman hade inte lika bra utdelning i andra racet, där han fick nöja sig med trettonde plats.
- Jag saknade grepp helt och hållet, trots att setupen var den samma som i första racet, konstaterar en förbryllad Nerman, som nu delar mästerskapsledningen i JTCC med Philip Morin inför avslutningen på Mantorp om två veckor, 169 lika.
Nicklas Oscarsson gjorde precis som i race ett fina omkörningar och manövrerade sig upp till tolfte plats.
- Vi visar vad vi är kapabla till, men det är svårt att avancera mer än fem-sex platser mot så kompetent motstånd, summerar Oscarsson som ändå fick med sig positiva race efter ett nattsvart kval.
Bland övriga Golf GTI TCR-förare kan nämnas att Fredrik Ekblom, WestCoast Racing, plockade totalt tio poäng medan Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, samlade ihop sju pinnar.
Mästerskapsmedaljerna kommer att fördelas på Mantorp Park 21-22 september.
STCC Förarmästerskapet
1. Johan Kristoffersson 173
2. Robert Dahlgren 159
3. Andreas Wernersson 139
4. Daniel Haglöf 123
JTCC
1. Hugo Nerman 169
2. Philip Morin 169
3. Oliver Söderström 155
STCC Teammästerskapet
1. PWR Racing Team 284
2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 217
3 Lestrup Racing Team 175
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum