Reguljärflyg ökar markant inför vinterns resor

Att flyga reguljärt, där flyg och boende kombineras separat istället för en färdig paket- eller charterresa, blir mer och mer populärt. Inför vinterns resor ökar reguljärflyget med 9 procent. Långflyg trendar, och 6 av 10 resmål på topplistan är långväga destinationer. Mest populärt är Bangkok, följt av Phuket och Miami, enligt Tickets senaste statistik.

- Att flyga reguljärt innebär en högre grad av flexibilitet än att boka en färdig paket- eller charterresa, vilket många svenska resenärer efterfrågar idag, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Svenska resenärer har under det senaste året i allt högre grad efterfrågat upplevelserika semesterresor, oavsett om det handlar om mer intensiva äventyrsresor eller att kombinera sol och bad på en sandstrand med yogapass eller spännande utflykter. Reguljära resor, som också ökar alltmer i popularitet, ger en hög grad av flexibilitet med stora möjligheter till att skräddarsy sin semester både vad gäller resmål, reslängd, eventuella stopp längs vägen samt aktiviteter.

Med en enorm marginal är Bangkok överlägset det mest populära reguljära resmålet i vinter, med mångdubbelt fler bokningar än tvåan Phuket. Bangkok ökar med knappt 22 procent, medan Phukets ökning är blygsamma 3 procent. Direktavgångarna från Stockholm/Arlanda till Phuket har dock minskat kraftigt inför årets vinterresor, då Thai Airways har ställt in sitt direktflyg till Phuket. Detta till trots ökar Phuket alltså antalet resebokningar jämfört med samma period under förra vintersäsongen.

Miami har det senaste åren fått uppleva både kraftiga uppgångar och rejäla bokningsminskningar. Under hösten 2018 ökade resebokningarna till Miami markant, för att under 2019 istället backa. En allt dyrare dollar har bidragit till det minskade intresset från svenska resenärer, men detta ser ut att ha vänt inför vinterresorna 2019/2020, och Miami ökar åter igen antalet resebokningar (+ 5 procent).

Gran Canaria är en klassiker på en topplista över vinterns resmål, men tidigare handlade detta endast om charterresor. Inför vintern 2019/2020 har en förflyttning skett, och reguljärflygen till Gran Canaria ökar med nästan 50 procent (47,6 procent). En spegling av att Gran Canaria är och förblir ett av svenskarnas mest populära vinterresmål, men att fler och fler vill ha en skräddarsydd semester.

Mest populära resmålen - reguljärflyg

1. Bangkok (1)
  2. Phuket (2)
  3. Miami (3)
  4. Krabi (4)
  5. Amsterdam (ny)
  6. Gran Canaria (ny)
  7. Manila (ny)
  8. London (10)
  9. Malaga (ny)
  10. New York (7)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 21 oktober 2019 med avresa mellan den 1 december 2019 – 28 februari 2020.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.