Reine-Alix om hur hennes talkshow gav unga en egen plattform

Programledaren Reine-Alix Ndegeyinka är aktuell i det fjärde avsnittet av Studio Halebop. Hon kommer dela med sig av hur hon tjugo år gammal startade Tjafs!, en egen talkshow för att ge unga ett utrymme fritt från konsensus och pekpinnar.

Reine-Alix Ndegeyinka pratar i Studio Halebop

Reine-Alix Ndegeyinka, driver och programleder talkshowen Tjafs! – ett debattprogram för unga på YouTube. Sedan 2019 driver hon även den mer personliga YouTube-kanalen Reine-Alix. I Studio Halebop får vi höra henne berätta om uppväxten i Burundi, Uddevalla och Upplands Bro, hur idén om Tjafs! föddes, förverkligades och till slut även kom att nomineras till Kristallen och trenda på YouTube.

– Jag har alltid älskat svåra frågor och dilemman och mitt sommarsnack handlar om hur jag vågade följa mina drömmar och satsa allt på att starta en egen talkshow. Idag är det precis den plattform jag själv saknade – en diskussion för ungdomar, av ungdomar, säger Reine-Alix Ndegeyinka.

– Jag tycker att Reine-Alix har en väldigt inspirerande berättelse. Hon såg något hon tyckte saknades i samhället. Så istället för att vänta på att någon annan skulle lösa det kastade hon sig ut och skapade det själv, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Studio Halebop har tagit rygg på ett av Sveriges populäraste program, men vill addera större bredd av berättelser och personer i ett rappare format. Förutom Reine-Alix Ndegeyinka kommer vi även att få lyssna till artisterna Janice Kamya Kavander och Parham, fotografen Paul Edwards, fd handbollsspelaren Loui Sand och kreativa konsulten Nadia Kandil.

Du kan lyssna på Reine-Alix avsnitt i Studio Halebop där poddar finns.

Reine-Alix Ndegeyinka pratar i Studio Halebop