Reine Brynolfsson återvänder till Paralysie Générale Redux på Elverket

Tolv år efter urpremiären ställer sig Reine Brynolfsson åter på Elverkets scen med monologen som August Strindberg aldrig skrev. Nypremiär den 28 oktober.

” Eftersom samhället är byggt på brutna överenskommelser, det vill säga lögner, har de ursprungligen enkla förhållandena blivit så invecklade, att den offentliga lögnen blivit en stående nödvändighet, en slags tyst överenskommelse, som inte utan stora vådor kan brytas .”

August Strindbergs dramer har en särställning på svenska teaterscener, men Strindberg skrev så mycket mer än dramatik. Vad händer när man gör scenkonst även av de Strindbergtexter som inte är pjäser? Frågan fick ett svar när skådespelaren Reine Brynolfsson och regissören och dramatikern Jacob Hirdwall pusslade ihop texter från en mängd håll ur författarens digra produktion – framför allt hans brev och noveller – och skapade en ny text utifrån materialet. Det blev till monlogen Strindberg aldrig skrev. Nu åter på Dramaten för första gången sedan urpremiären 2004.

”Vad fan skulle jag här att göra?
Jag bara undrar, vad fan skulle jag här att göra?”

Med Reine Brynolfsson
Regi Jacob Hirdwall och Reine Brynolfsson