Rejäl avmattning när centralbankerna städar upp

Industriekonomerna presenterar konjunkturprognos. Tisdag 27 september kl 09.00 – 10.00 i Teknikföretagens lokaler på Storgatan 5, Stockholm. Frukost från kl 08.30. Välkommen till pressträff och presentation av rapporten!

Mats Kinnwall och Kerstin Hallsten. Foto Kerstin Hallsten: Rikard Westman

Utbudsstörningar i spåren av Coronapandemin har följts av ett ryskt anfallskrig mot Ukraina. Stigande inflation bekämpas inte minst av den amerikanska centralbanken med räntevapnet samtidigt som Europa kastats in i en energikris.

Efter ett relativt starkt 2022 väntar en kraftig konjunkturförsvagning under 2023. Fed får svårt att bekämpa inflationen utan att leda ned USA i en recession. Nedkylning av ekonomin med stigande räntor blir fortsatt även temat i Sverige och andra länder. Sverige spär på med hemkokta problem i form av ett dysfunktionellt elsystem och en dito hantering av sina cementtillgångar.

Inverkan på hushåll, byggande och industri kommer att visa sig mer och mer, ekonomin är på väg in i en lågkonjunktur. Arbetsmarknaden kommer att påverkas negativt med eftersläpning.

Den bild av den ekonomiska utvecklingen som Industriekonomerna hade i maj gäller, även om avmattningen förskjutits i tid. Tyskland har genom snabba initiativ påverkats mindre av den strypta gastillförseln från Ryssland än i Industriekonomernas värsta-scenario från i maj.

På plats finns Industriekonomernas ekonomer Kerstin Hallsten och Mats Kinnwall för att redogöra för den ekonomiska utvecklingen.

Hjärtligt välkommen!

Vänligen anmäl ditt deltagande till per.braconier@teknikforetagen.se

Industriekonomerna utgörs av Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas ekonomer.

Mats Kinnwall och Kerstin Hallsten. Foto Kerstin Hallsten: Rikard Westman
Mats Kinnwall