Rekommendationer om smittskyddsåtgärder i köpcentrum

Den nya tillfälliga pandemilagen som trädde ikraft den 10 januari 2021 ställer övergripande krav på fastighetsägare med köpcentrum, gallerior och varuhus att vidta åtgärder för att undvika trängsel och risk för smittspridning. Fastighetsägarna ger därför ut rekommendationer om smittskyddsåtgärder i köpcentrum och gallerior för att underlätta för fastighetsägare.

–  Fastighetsbranschen har under hela coronapandemin vidtagit många åtgärder för att minska trängsel och smittspridning, som tydlig information om besöksflöden, påminnelser om att hålla avstånd, distansvärdar och erbjudande om hemleverans. Vi ser att åtgärderna haft effekt och att antalet besökare till köpcentrum minskat kraftigt den senaste tiden, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi befinner oss i ett allvarligt läge och det viktigt att vi alla bidrar till att minska smittspridningen ytterligare. Därför har vi tagit fram en rekommendation kring hur fastighetsägare kan smittskyddsäkra köpcentrum och gallerior för att minska trängsel, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Alla aktörer behöver gemensamt ta ansvar för att minska smittspridning. Samverkan mellan butiksinnehavare, restauranger och köpcentrum är avgörande för att vi ska lyckas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.